“Sinds vorige week hebben we ons areaal van 160 hectare witlofwortels nagenoeg rond,” geeft Wiljan Lisseveld op 9 mei aan.
“Het was niet gemakkelijk en soms moet je genoegen nemen met iets mindere percelen, maar daar moeten we nu dan blij mee zijn”, vult de teeltchef van Reijnlof in het Zeeuwse St. Philipsland nog aan. Een perceel van 6,5 hectare ligt in Frankrijk, maar het leeuwendeel van het areaal ligt toch op Goeree-Overflakkee en deels nog in Zeeland.
Nog niet gezaaid
Van zaaien was tot 9 mei nog geen sprake. “Als ik vandaag hier naar buiten kijk, denk ik ook niet dat het er deze week nog van zal komen. Het miezert hier eigenlijk al heel de morgen. En de akkerbouwers zijn druk met het poten van hun aardappelen, want die liggen ver achter op hun schema. Dan kiezen ze toch eerst voor hun aardappelen en dan volgt onze witlof.”
Lijst van wintergewassen
Dat witlofwortels inmiddels op de lijst van wintergewassen staan, stemt Lisseveld tot tevredenheid. “Die 1 oktober was sowieso niet realistisch, maar als je nu naar het voorjaar kijkt, blijkt nog meer hoe onrealistisch zo’n uiterste rooidatum zou zijn geweest. Maar goed, gelukkig is het voor witlof nu dus goed geregeld.”
Het schijnt dat er hier en daar wel wat problemen met de kwaliteit zijn, maar bij ons gelukkig niet
Goede trekkwaliteit
In de trek maakte Reijnlof in week 16 de overgang van het ras Topscore naar Flexine. “Deze week zijn we de eerste Flexine aan het oogsten. De kilo’s zijn lager dan die van Topscore. We komen uit op zo’n 65 kilo per bak. Bij ons staan er ook 450 tot 500 wortels in een bak. Wij telen niet op kilo’s, maar op kwaliteit, maar iets meer kilo’s zou toch wel mooier zijn. De kwaliteit is wel prima en daar is ook vraag naar. Het schijnt dat er hier en daar wel wat problemen met de kwaliteit zijn, maar bij ons gelukkig niet.”
Witlofcampagne
Gevraagd naar de stand van zaken rond de promotiecampagne voor witlof, verwijst Lisseveld naar zijn vrouw Martine. “Gisteren hebben we met de werkgroep nog een bijeenkomst gehad. De bijdrage die we de telers per hectare vragen is vastgesteld en de facturen zijn de deur uit. We hebben ook enkele sponsoren die welwillend staan tegenover de campagne, dus dat loopt goed. We hebben ook uit 3 marketingbureaus het bureau gekozen dat de campagne verder gaat opzetten. Op 5 juli volgt er nog een bijeenkomst met alle telers over hoe de campagne eruit gaat zien. Zoals het er nu voorstaat, willen we dan in september de kick-off doen. Dan zijn de vakanties voorbij, gaan de kinderen weer naar school en is er weer aandacht voor gezonde voeding. Een mooi startmoment dus.”
Auteur: Stan Verstegen