Doorgaan naar artikel

Na ‘pijnlijk besluit’ Floriade kan iets moois ontstaan

De sector trekt een jaar uit om te onderzoeken of er iets anders komt voor de Floriade. Het pijnlijke besluit tot stoppen is zonder twijfel en discussie genomen.

De recente vergadering van de Nederlandse Tuinbouwraad (NTR met het besluit geen nieuwe Floriade meer uit te schrijven was geen tumultueuze. De tien aangesloten brancheorganisaties waren het snel eens. Volgens NTR-secretaris George Francke was het besluit ook voorbereid met een procesbegeleider die bij de leden vooraf afzonderlijk de mening ging peilen. “Dat is in de vergadering snel bevestigd, unaniem en zonder veel discussie”, zegt Francke.

Normaal zou rond deze tijd de brief de deur uitgaan naar gemeentes met de inschrijfmogelijkheid voor een nieuwe Floriade in 2032. Dit jaar niet. Woensdag 12 april kwam het bericht naar buiten dat de collectieve tuinbouwpromotie op deze wijze niet vervolgd zal worden. Achter de schermen was er ook geen enkel signaal dat er gemeentes nog te porren waren. Ook niet de 6 afgevallen gemeentes voor Floriade 2022. Francke: “Ik denk dat dat met de snel veranderende wereld te maken heeft en de verliezen in Almere. In Venlo was het exploitatieverlies € 5,5 miljoen, maar was de economische spin-off enorm, waardoor dat verlies peanuts was. Het verlies in Almere is geen peanuts meer.”

Verlies Almere betreurd

Voor de NTR-leden en brancheorganisaties zitten er geen financiële gevolgen aan het mislukken van de Floriade in Almere. Francke: ” De risico’s van de Floriade gaan buiten ons om. De gemeente is volledig verantwoordelijk. Dat betreur ik ten zeerste, maar die verantwoordelijkheid was bij de start van inschrijving bekend.”

Voor de tuinbouw breekt er nu een jaar van zelfonderzoek aan. Er is nog altijd veel behoefte aan collectieve promotie, maar met Kom in de Kas, de Keukenhof en allerlei beurzen is er al veel voor de afzonderlijke deelsectoren. “En bedrijven zijn zelf veel meer aan marketing en promotie gaan doen. Fondsen voor collectieve promotie liggen niet meer voor alle sectoren voor de hand. Het is een complex onderwerp. Kunnen we al die verschillende sectoren op een effectieve manier promoten? Daar hebben we absoluut nog geen beeld van. Er is een lange weg te gaan, misschien hebben we langer dan een jaar nodig.”

Kleinere product-themaparken

Van onderop zijn bedrijven of clusters ook in sectorpromotie gestapt. Nederland kent parkjes als Aardbeienland, de Streeckerij de Betuwe en ook in glastuinbouw is met het World Horti Centre en Tomatoworld de blik iets meer op consumenten gericht. “Dat klopt, maar bijvoorbeeld Floriworld in Almere is ook gestopt, het belevingscentrum voor sierteelt.”

De NTR bestaat sinds 1908 en heeft nog als enige taak het verbeteren van het sectorimago door de Floriade. Je zou kunnen zeggen dat dit ook het einde is van de NTR, maar zover is het nog niet. “NTR zal wel het initiatief nemen voor die discussie over andere mogelijkheden van promotie, maar dat kan ook op een ander platform gebeuren, zoals Greenport Nederland. Het voordeel van NTR is dat Floriade het enige onderwerp is, dus er zijn geen tegenstellingen uit andere beleidsterreinen die een besluit over de Floriade beïnvloeden.”

Vertrek Francke

Francke zal zelf in de loop van dit jaar vertrekken als secretaris, vanwege de pensioensgerechtigde leeftijd. Wat de plannen zijn van NTR-voorzitter Kees van Rooij is niet duidelijk.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin