Doorgaan naar artikel

Studie toont wat klant van AGF-etiket denkt: niet veel

Nederlandse klanten kijken het minst op etiketten van groente en fruit. Stickers op fruit vinden klanten vervelend.

Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Food and Biobased Research onder consumenten in verschillende EU-landen. In alle landen gaf meer dan 60% van de ondervraagden informatielabels op groenten en fruit niet regelmatig te lezen. In Nederland was dat percentage het hoogst: 71%.

Logo’s herkennen

De consumenten kregen verschillende logo’s voorgelegd. De logo’s van merknamen (van Kanzi en Pink Lady appels) werden het vaakst juist herkend. Van de logoherkenners interpreteerde 57% het als een aanduiding van een productmerk en 25% als een aanduiding van een productvariëteit.

Hoewel deze logo’s op stickers in sommige gevallen nuttig kunnen zijn, beschouwen de meeste consumenten dit niet als een persoonlijke meerwaarde. Er is een neiging om stickers vervelend te vinden.

Verschillen bij herkenning Fair Trade en bio

Ongeveer de helft van de respondenten herkende het Fair Trade-logo. De percentages verschilden wel aanzienlijk tussen landen. Meer dan de helft van de respondenten uit Nederland (68%), Duitsland (69%) en België (55%) herkende het logo, maar minder dan de helft van de respondenten uit Frankrijk (36%) en Spanje (16%) herkende het niet.

Ook ongeveer de helft van de ondervraagden (52%) herkenden het EU-logo voor biologische certificering en kende de juiste betekenis toe. Uitzondering hierop is Spanje, waar de meerderheid het biologo associeerde met de regio van herkomst.

Aankoopargumenten groenten en fruit

Onderzoekers vroegen ook naar waar klanten op letten bij de aankoop van groenten en fruit. Daaruit blijkt dat kwaliteit en houdbaarheid de belangrijkste argumenten zijn om groenten en fruit te kopen. Herkomst, fair trade en biologisch zien de respondenten als de minst belangrijke verkoopargumenten.

Acceptatie coating fruit

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Apeel Sciences, het bedrijf achter het coaten van groenten en fruit. Er werd gezocht naar de acceptatie van klanten voor gecoat product. In Europa is dat alleen op pelbaar fruit.

Het merklogo voor eetbare coating (Apeel) werd herkend door de minste respondenten (19%). Bijna geen enkele consument wist dat het coaten bedoeld is om de houdbaarheid van fruit te verlengen. Uit internationale studies was al bekend dat een uitleg van het belang van coaten de acceptatie verhoogt. Dat blijkt ook bij appels het geval in studies in Azië en Australië.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin