Albert Heijn stelt zijn Beter voor Natuur & Boer-programma open voor andere partijen. Dit heeft de retailer aangekondigd.
Albert Heijn wil dat ook andere supermarkten gebruik kunnen maken van het merk. Op zichzelf al een best opmerkelijke zet. Hebben concurrenten er trek in om een merk dat door Albert Heijn is ontwikkeld op te nemen in hun assortiment?
Pleidooi voor één keurmerk
Nog dezelfde dag dat Albert Heijn deze aankondiging doet, volgt de reactie van Stichting Milieukeur (SMK). Die beheert het keurmerk On the way to PlanetProof. SMK roept Albert Heijn publiekelijk op om samen toe te gaan werken naar één duurzaamheidskeurmerk voor voeding. On the way to PlanetProof ligt al in de schappen van de meeste concurrenten van Albert Heijn: Jumbo, Lidl, Aldi, Plus en andere SuperUnie-leden. Ook bij Albert Heijn zelf liggen al PlanetProof-producten in het schap.
Uiteraard is helder dat SMK hier belang bij heeft, als beheerder van PlanetProof. Voor de consument zou het echter ook helemaal niet erg zijn als er één duurzaamheidskeurmerk komt voor voeding. Eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat er tegenwoordig zo’n veelvoud aan keurmerken is dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien.
Beter voor de boer?
De consument wint dus zeker met één duidelijk keurmerk. Maar is één keurmerk ook beter voor de boer? Dat is voor Albert Heijn altijd een van de uitgangspunten van het Beter voor Natuur & Boer-programma geweest.
Als iedereen hetzelfde volgens hetzelfde programma gaat produceren, wordt dit ‘het nieuwe normaal’ en ben je als leverancier meer uitwisselbaar. Daar zit een risico. Het is voor boeren zaak dat ook het aspect ‘Beter voor Boer’ in het oog blijft, mocht Albert Heijn ingaan op de nadrukkelijke uitnodiging van SMK.