Zwitserland is zuinig op zijn imago. Het land hanteert ook strikte regels voor het gebruik van nationale symbolen.
Chocolademerk Toblerone ervaart dit aan den lijve. De producent, het Amerikaanse voedingsbedrijf Mondelez, moet de afbeelding van de Matterhorn van de verpakking verwijderen omdat het een deel van de productie buiten Zwitserland verplaatst. Toblerone voldoet daarmee niet meer aan de eis dat 100% van de melk in Zwitserland is geproduceerd.
Oorsprongsbenaming
Zo precies als het Zwitserse uurwerk gaat Europa niet om met het label voor streekproducten. Europa kent weliswaar drie soorten bescherming: oorsprongsbenaming, geografische aanduiding en traditionele specialiteit. Voor de oorsprongsbenaming geldt dat productie en verwerking binnen een gebied moeten plaatsvinden. Denk aan feta, gorgonzola en Parmaham. In Nederland vallen onder andere Opperdoezer Ronde, Leidse Sleutelkaas en Brabantse Wal Asperges onder dit regime.
Geografische oorsprong
Wat soepeler is de geografische aanduiding: minimaal één van de productie-, verwerkings- of bereidingsstadia moet zijn toegeschreven aan de geografische oorsprong, zoals Ardenner ham, Westlandse Druif en Meerlander. Nederlandse Boerenkaas, Basterdsuiker en Hollandse Nieuwe horen tot de derde categorie. In Europa kennen we verder Mozzarella en Serrano-ham.
Certificering simpeler en uitgebreider
Nu nog is de certificering een stevige kluif, maar dat wordt simpeler en ook uitgebreider. Straks vallen traditionele beroepen ook onder de regeling. Overigens is in Nederland niet veel belangstelling voor de bescherming: slechts 5 streken op een totaal van 3.500 in de Europese Unie.
Veel Nederlandse streekproducten vinden afzet in een lokale winkel. Een verhaal, goede merknaam en aantrekkelijk logo is daarvoor vaak al genoeg. Niemand ook die daar moeilijk over doet.