De handel in groente en fruit is teleurgesteld dat de sector nog altijd niet beschikt over een groenten-applicatie (app), de manier om via mobiele apparatuur direct met consumenten te communiceren.
“Er is al veel geld ingestoken, en het is nog steeds niet in de lucht. Er zijn nog steeds alleen demo’s”, zei secretaris van FrugiVenta Leo Welschen tijdens de commissievergadering voedingstuinbouw bij het Productschap Tuinbouw (PT).
Het project kwam tot stand onder het nu opgeheven GroentenFruit Bureau en dreigt tussen wal en schip te raken nu ook het PT verdwijnt. De handel stak al 3 ton in het project, maar er is nog altijd alleen een demoversie. CNV-commissielid Jacco Vooijs relativeerde het belang van zo’n app. “Iedereen heeft nu tientallen apps op zijn telefoon, maar gebruikt er maar vijf.” Volgens PT-voorzitter Agnes van Ardenne moet de sector toch proberen met de introductie van zo’n app in de top van de gebruikte apps te komen. Daarvoor is nu bijna 50.000 euro nodig om voor 2013 de techniek te beheren en contact met handelsbedrijven te intensiveren. Bij de handel is nog altijd grote belangstelling voor de applicatie, zei Welschen. Het is een manier om direct consumenten te benaderen, bijvoorbeeld tijdens het winkelen. Het ziet er naar uit dat een derde partij deze taak van het PT overneemt.