Doorgaan naar artikel

Onderzoek hoe fruitkoper te verleiden is

Onderzoek moet duidelijk maken hoe de consument verleid kan worden Elstar en Conference te kopen, maar ook groenteproducten.

Het project heeft tot doel om een gedragsverandering in het voedingspatroon bij consumenten te stimuleren door ‘de belevingswereld van de consumenten te prikkelen en continu fruit aan te bieden dat uitnodigt tot eten’. De commissie voedingstuinbouw van het Productschap Tuinbouw stemde afgelopen donderdag in met financiering van het project ‘Van aanbodsturing tot vraagsturing’ dat duidelijk ook iets moet opleveren van de groentesector. Dat bleek als voorwaarde voor financiering van 68.500 euro, nog niet de helft van de totale onderzoekskosten van 154.000 euro.

Uit PT onderzoek blijkt dat vijftig tot 65 procent van de consumenten weleens Conference en Elstar in de winkel laat liggen door een slechte kwaliteit en presentatie. De huidige situatie nodigt consumenten niet uit tot een gezonder eetpatroon. Via de pilot wil de fruitteeltsector antwoorden krijgen op hoe de aantrekkingskracht van fruit kan worden vergroot door uitstraling, continue kwaliteit en beleving.

Het ondernemingsplatform van het PT had een verdeeld standpunt over het project omdat het om productpromotie zou gaan. Resultaten moeten daarom bruikbaar zijn voor zowel de fruit- als groentesector. Uitvoerder van het onderzoek is Fruitconsult, DLO en de Nederlandse Fruittelersorgnisatie.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin