In de afgelopen vier maanden is de dieselprijs met ruim € 0,40 omlaag gegaan. De markt is stabiel tot licht dalend.
Diesel wordt nog altijd goedkoper. Tussen week 1 en week 6 daalde de dieselprijs van € 1,29 naar € 1,22 per liter (bij levering 4.000 liter). Dat blijkt uit cijfers van inkoopcollectief Farmers4all. De brand lijkt een beetje uit de dieselmarkt te zijn.
In aanloop naar de Europese boycot op Russische diesel hebben EU-landen nog snel veel Russisch product ingeslagen. Voorraden zijn flink aangevuld en dat zorgde voor rust en stabiliteit op de markten. Op de korte termijn zorgt dat voor stabiele tot licht dalende dieselprijzen.
Met het oog op het mestseizoen en het voorjaarswerk betekent dit goed nieuws voor akkerbouwers en veehouders. Zij hoeven zo niet met torenhoge prijzen voor diesel hun werk te doen. Ook loonwerkers hoeven dieselprijzen niet meer (zo sterk) door te berekenen aan boeren.
Dreigend tekort AdBlue speelt niet meer
Ondertussen lijken de dreigende tekorten van brandstof AdBlue van afgelopen najaar naar de achtergrond verdreven. Door de hoge gasprijs schaalden toen veel AdBlue-fabrieken hun producties af. Eind augustus piekte de gasprijs zelfs even op € 3,12 per kuub (prijs voor het eerstkomende kwartaal). Afschalen is nu echter niet meer nodig. Gas is alleen maar in prijs gedaald en noteert nog € 0,55 per kuub (bron: TradeGas).
Na het voorjaar gaan de dieselprijzen hoe dan ook weer omhoog. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat de overheid de tijdelijke korting op de accijnzen voor brandstoffen als diesel per 1 juli weer gaat opheffen. Daar komt dan bovendien een nieuwe indexering bovenop. Daarbij is het de vraag hoe de olie- en dieselmarkten het op de langere termijn zonder Russisch product zullen gaan doen. Voorheen kwam toch 30% van alle diesel uit Rusland.
Prognose: licht dalend.