De 87e Grüne Woche in Berlijn trok internationale politici en Duitse consumenten. In 10 dagen tijd trokken 300.000 bezoekers over de paden. 100.000 minder dan voor corona, maar toch een breed publiek, bij wie spruitenplanten een regelrechte hit bleken.
GroentenFruit Huis coördineerde de invulling van de groente- en fruitstand in het Holland Paviljoen op de bomvolle beurs in Berlijn. Het verhaal vertellen op de Duitse markt blijft belangrijk. Duitsland was ook in 2022 verreweg de belangrijkste afzetmarkt voor Nederland met een totale waarde van € 4,8 miljard. Dat neemt niet weg dat de exportwaarde in Duitsland in 2022 een daling heeft gekend van ongeveer 4% ten opzichte van 2021. In 2021 was er ook al sprake van een daling van ongeveer 3% ten opzichte van 2020. Hoofdzakelijk als gevolg van een kleiner aanbod tomaten en komkommers dan in 2021.
“Wächst Rosenkohl wirklich so?”, was met stip de meest gestelde vraag waarbij regelmatig de vergelijking werd gemaakt met de spuiten uit de eigen moestuin
Duurzame teelt in Nederlandse kassen
Onder het motto samen sterk, droegen diverse organisaties en bedrijven hun steentje bij om de bezoekers meer te vertellen over duurzame teelt in Nederlandse kassen. Zo kwamen de geïnteresseerde bezoekers onder andere meer te weten over de inzet van biologische bestrijders. In de petrischaaltjes, maar ook opgehangen aan de tomatenplanten. De teelt in steenwol leverde ook veel vragen op: “Hoe kan een plant groeien in zo’n klein blokje?” Daarbij hadden de vragenstellers meestal niet in de gaten dat de wortels konden doorgroeien in de steenwolmat daaronder.
Veel spruiten naar Duitsland
Een regelrechte hit waren de spruitenplanten in de grond. “Wächst Rosenkohl wirklich so?”, was met stip de meest gestelde vraag waarbij regelmatig de vergelijking werd gemaakt met de spuiten uit de eigen moestuin. Wel 60% van de spruiten die Nederland exporteert, gaat naar Duitsland. Daarnaast zijn Italië, Polen en België grote importeurs van de Nederlandse spruiten.
Spruiten niet al te populair in Nederland
De jaarlijkse productie van spruiten in Nederland zit rond de 55-60 miljoen kilo op een oppervlak van 3.000 hectare. Ondanks de grote verbouwde hoeveelheden zijn spruiten onder de Nederlanders niet al te populair. Zo’n 55% van de Nederlandse huishoudens koopt spruiten. Dit komt neer op een gemiddelde consumptie van 1,5 kilo spruiten per huishouden in Nederland. Je houdt ervan of niet.
Gezamenlijke inspanning
De vierkante meters worden beschikbaar gesteld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) aan organisaties die een gemeenschappelijk belang vertegenwoordigen. Bedrijven die deelnemen aan de beurs met als hoofddoel producten te verkopen, betalen hiervoor een vierkantemeterprijs. Dat neemt niet weg dat er nog altijd een behoorlijk bedrag nodig is om een goede presentatie te kunnen neerzetten en ervoor te zorgen dat er tien dagen lang bezetting is om het verhaal van onze duurzame productie te vertellen aan de bezoekers. In 2023 participeerden naast GroentenFruit Huis ook Bayer vegetable seeds, Glastuinbouw Nederland, Greenports Nederland, Koppert, LTO Nederland, NFO, Plantum, Rijk Zwaan en de topsector.