Doorgaan naar artikel

‘Als biologische schietschijf voor de troepen uit’

HAK zet telers voor het blok. Alleen wie biologisch teelt, kan straks nog leveren. Een riskante operatie, want wie gaat dat betalen?.

Er wordt deze week op de Biobeurs in Den Bosch breeduit gefilosofeerd over hoe snel biologisch moet en kan en wil groeien. Te veel aanbod zonder groei van de vraag kan immers desastreus uitpakken. Conservenfabrikant HAK ziet echter een glorieuze toekomst als 100% biologisch merk.

Gfactueel tekende uit de mond van een aantal telers al wat bedenkingen op. Want gaat HAK dan ook alle meerkosten van omschakeling dekken? En gaat HAK ook de toegenomen teeltrisico’s van biologisch telen dragen? En zo nog wat praktische vragen.

HAK is als A-merk al duurder dan huismerkpotjes en dat verschil zal met alleen nog biologisch product alleen maar groter worden

HAK loopt risico van ‘te duur’

Ondertussen moeten we ook het risico niet onderschatten dat HAK zelf loopt. Eerder deze week werd al duidelijk dat supers het niet te gek willen maken met biologisch, omdat dat dit een te duur imago geeft. HAK is als A-merk al duurder dan huismerkpotjes en dat verschil zal met alleen nog biologisch product alleen maar groter worden. De hoop op lager en geen btw voor biologisch is voor groente en fruit immers loze hoop, want voor die productgroep is afschaffing van btw al in de maak.

Aanbod én vraag verveelvoudigd?

Toch denkt HAK dat biologisch als het bekendste en meest uitgesproken duurzaam alternatief de toekomst heeft. En dat zelfs als in 2030 het aanbod van biologisch vanwege nationale en Europese eisen verdubbeld of zelfs verdrievoudigd zal zijn de vraag ernaar nóg harder gegroeid zal zijn.

Een dappere aanname, waarmee HAK voor de troepen uitloopt. Als er geen tegenstand van betekenis blijkt te zijn, kan dat een voorsprong opleveren. Mochten Den Haag en Brussel inderdaad werk maken van true pricing (werkelijke milieukosten mee laten wegen in de winkelprijs), dan is HAK klaar om te cashen in een wereld waarin biologisch juist goedkoper is.

Dure schietschijf op spreekwoordelijk slagveld

Maar tot dat welhaast utopische moment staat HAK, voor de troepen uit, eenzaam als dure schietschijf op het spreekwoordelijke slagveld, waar supermarkten strijden om de gunst van de consument. Dat kan heel lang duren, als je al ziet hoe lang een relatief eenvoudige btw-aanpassing voor groente en fruit in beslag neemt.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin