Doorgaan naar artikel

Dalende trend Duitse import tomaat

Het Duitse aandeel in de aanvoer van tomaten is in acht jaar tijd gestegen van 11 naar 16 procent, ten koste van de import.

Dat blijkt uit een rapport van de AMI. In 2003 was er nog sprake van een aandeel in de tomatenaanvoer van 11 procent. In 2011 is dat gestegen tot 16 procent.

De consumptie per hoofd van de bevolking stijgt nog steeds, concludeert de AMI op basis van aankoopcijfers. Gemiddeld consumeert de Duitse consument 8,1 kilo per jaar, in 2007 was dat nog 7,6 kilo.

Consumenten letten wel steeds bewuster op aanbiedingen. In 2011 lette 58 procent op de prijs bij aankoop, dat was in 2003 nog 50 procent.

Het aandeel trostomaat is nog steeds het grootst, met 44 procent. Daarna volgen het cocktail-/cherrysegment met ruim 29 procent. Het overige deel is losse tomaat.

In de eerstvolgende editie van Groenten & Fruit (nr. 6, 19 oktober) een uitgebreide analyse van de huidige binnenlandse productie in Duitsland.

Share this

Brammert Waagmeester

voormalig freelance marktredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin