De Belgische afzetorganisatie REO Veiling evenaart de recordomzet uit 2021, ondanks een halvering van de belangrijke preiomzet.
Dat blijkt uit de jaarcijfers die de veiling bekendmaakte. Met € 218,4 miljoen kwam REO Veiling bijna tot de recordomzet uit 2021 van € 219 miljoen. Bij verschillende producten waren grote schommelingen zichtbaar. Met € 22,4 miljoen was de omzet in prei bijna gehalveerd ten opzichte van 2021. Dat komt door een sterk verschil in gemiddelde prijzen voor prei de laatste seizoenen. Prei is in grootte het tweede product voor REO.
Komkommer
Het derde product komkommer ving een deel van die omzetdaling op door met 63% te groeien naar € 19,2 miljoen omzet. Komkommer was afgelopen jaar bijzonder goed betaald en steeg in de top-10 grootste producten bij REO van plek 6 naar 3.
Tomaat
Voor REO Veiling is tomaat veruit de belangrijkste productgroep. Met € 57,6 miljoen groeide de omzet ook hier enkele miljoenen in 2021. Door omzetstijgingen in serresla en multicolor (sla) maar ook courgette werd het enorme omzetverlies bij prei dichtgereden op de veiling.
Lastig jaar voor REO
Voor REO Veiling was 2022 een bijzonder lastig jaar, met de verslechterde marktomstandigheden aan de inkoopkant, maar ook werd in 2022 een fusietraject met Hoogstraten afgebroken. “Dit fusietraject met Coöperatie Hoogstraten werd uiteindelijk stopgezet omdat het water te diep bleek. Een en ander stelde de weerbaarheid, veerkracht en slagkracht van onze veiling tijdens het voorbije jaar behoorlijk op de proef”, stelt algemeen directeur ad interim Filip Vanaken in een bericht over de jaarcijfers. Dat de recordomzet werd geëvenaard is ook om die reden een bijzondere prestatie van het personeel, stelt Vanaken.
Dat personeel zal in 2023 intensief begeleid worden naar een nieuwe organisatiestructuur. REO wil zich transformeren met een moderne, vernieuwde organisatiestructuur ‘waarbij een cultuur van samenwerking, teamspirit, wederzijds respect en flexibiliteit centraal staat’.