Ongekend bijzonder, dat zijn de omstandigheden nu zeker. Wie had een jaar geleden gedacht dat de wereld zo snel zo radicaal zou veranderen, en daarmee de kansen en het toekomstperspectief voor heel veel ondernemers en bedrijven?
Ja, er zijn nog collega’s die nu profiteren, omdat ze nog kunnen produceren op basis van een goedkoop energiecontract, of omdat ze dat contract kwijt kunnen aan de hoogste bieder. Dat is voor de betrokkenen wellicht mooi voor nu, maar voegt niets toe aan nieuwe ideeën voor de tuinbouwondernemer om de toekomst mee aan te kunnen.
Want het is voorstelbaar dat de kosten voor energie niet meer tot het niveau zullen zakken, zoals we dat jaren achtereen hebben gehad. Wie verder wil, moet zijn bedrijf op onderdelen anders gaan aanpakken.
Gedwongen nadenken over ‘hoe verder’
Bedrijfsplannen kunnen niet gerealiseerd worden, aardbeien telen onder groeilicht zit er komende winter vaak niet in, planten worden weggegooid, supermarkten kijken of ze product kunnen halen uit zuidelijke landen die niet eerder in beeld waren. Dit zijn bedreigingen die je als ondernemer ook geestelijk onderuit kunnen halen. Maar die – voorzichtig gesteld – ook positief kunnen uitpakken, omdat ze dwingen tot nadenken over ‘hoe verder’.
Telen met minder gas
Glasaardbeitelers ontdekken dat ze door hun teelt anders in te richten met minder gas toch aardbeien kunnen telen. Low-chillrassen blijken mogelijkheden te bieden om zonder groeilicht al vroeg in het voorjaar te produceren, met vruchten van uitstekende kwaliteit. Op onderzoekscentra wordt – met opvallend gunstige uitkomsten – gekeken naar mogelijkheden om zowel junidragers als doordragers aanzienlijk langer in productie te houden dan tot nu toe gebruikelijk, met relatief lage energie-input.
Innovatief denken voor toekomstperspectief aardbeienteelt
Dat zijn ontwikkelingen die volgen uit innovatief denken, met perspectief voor telers die ook in de toekomst aardbeien willen telen. Aan de vraagkant werd de afgelopen twee coronajaren weer goed duidelijk dat aardbeien gezien worden als gezond en lekker. Ook dat is positief.
Zeker de komende tijd – mogelijk jaren – zal economische onzekerheid de overhand hebben. Op de langere termijn blijft het perspectief voor Nederlandse (glas)aardbeien overeind. Nu is het zuur, maar het zoet komt terug.
Lees meer in de digitale Aardbei-special in het Groenten&Fruit-magazine van 30 november