Een groep van 250 akkerbouwers test dit jaar het aardappelprijsinformatiesysteem Agriprins. Het systeem is ontwikkeld door het Productschap Akkerbouw.
Het succes van Agriprins staat of valt met de inbreng van telers, zegt Adrie Bossers, voorzitter van de LTO-werkgroep Consumptieaardappelen. ”Telers moeten participeren. Dat is één van de criteria waarop we het systeem beoordelen. En telers moeten het een waardevol instrument vinden voor het vermarkten van hun fritesaardappelen.”
De vier grote aardappelverwerkers hebben zich verplicht al hun transacties te melden. Bossers: ”Dat wordt gecontroleerd door een onafhankelijke accountant. Telers kunnen zelf ook zien of hun transacties zijn gemeld door de industrie.”
Bossers vindt Agriprins een unieke kans voor de telers om transparantie in de aardappelmarkt te scheppen. ”Zeventig procent van het aardappelvolume valt er onder. Goede informatie geeft telers betere kansen hun aardappelen goed te vermarkten. Maar het staat of valt met de inzet van de telers om transacties te melden of te bevestigen.”
Verwerker McCain doet schoorvoetend mee, zegt Han van den Hoek, directeur Grondstoffen Continentaal Europa. ”Het is toch uniek dat een kopende partij zijn inkoopprijzen openbaar maakt. Maar we doen mee omdat de primaire sector al jarenlang vraagt om meer transparantie van de aardappelmarkt. Telers hebben het gevoel dat de kopende partijen een informatievoorsprong hebben en zo de markt kunnen sturen. Verwerkers en telers zijn echter afhankelijk van elkaar.”
Bron: Boerderij Vandaag – Auteur: Jan Engwerda