Albert Heijn wil voor met name aardbeien, prei en komkommer in 2015 bij haar telers een verduurzaming realiseren. Dat streven is vervat in een innovatiepilot via het platform verduurzaming voedsel.
Het is een project van ondermeer leverancier Bakker Barendrecht, Stichting Natuur en Milieu, DLV en Wageningen UR.
Dinsdag kwam het overzichtsverslag uit van het platform verduurzaming voedsel waarin ZLTO, supermarkten, fabrikanten, horeca en EZ samenwerken. De AGF-sector heeft in de eerste drie jaar van het platform stevig geprofiteerd van de financiële ondersteuning van EZ. Van de 40 gestarte innovatiepilots zijn er 14 uit de AGF-sector, blijkt uit het verslag. Voor zo’n project kunnen bedrijven tot maximaal 75.000 euro ondersteuning ontvangen. Ondermeer AH deed dat, maar ook The Greenery met Jumbo. Greenerydochter Hessing heeft 40 procent van het watergebruik bespaard. Jumbo heeft door het aantal leverancier voor groente en fruit terug te brengen en meer logistieke samenwerking met The Greenery ook bespaard op uitstoot van CO2, blijkt uit het verslag.
Andere projecten in de AGF-sector draaien om de teelt van oesterzwam op koffiedrap, residuvrij fruit in bedrijfskantines van Sodexho en telers en de kant- en klare groentenproducten waaronder gevulde paprika.
De partijen besloten door te gaan met het platform, maar door bezuinigingen gaan acht van de geplande twintig projecten niet door. In het voorwoord zegt oud-staatssecretaris Co Verdaas dat het Platform wordt omgezet in een alliantie waarbij een link wordt gelegd met het topsectorenbeleid.