Ahold gaat wereldwijd extra besparen op reclame en inkoop. Dat maakte Aholdtopman Dick Boer woensdag bekend tijdens een bijeenkomst in de Verenigde Staten.
Er komen minder promoties en de leveranciers van de supermarkten wil kosten besparen bij de inkoop. In plaats van de eerder aangekondigde 350 miljoen euro wil het supermarktconcern nu 600 miljoen euro besparen.
Hoe Ahold de besparingen precies gaat invullen, is nog niet bekend. Het geld wil Ahold gebruiken voor verdere groei. Het concern zet verder in op de onlinemarkt en wil klanten steeds meer de mogelijkheid bieden hun boodschappen op verschillende manieren te verkrijgen.
In september kreeg Albert Heijn (dochter van Ahold) het aan de stok met Nederlandse boeren en tuinders over een gevraagde korting van 2 procent op de inkoop. Ook de politiek stond op de achterste benen. Naar aanleiding van die stap is Ahold in overleg met LTO en wordt onderzoek voorbereid over de relatie supermarkt en de agrarisch producenten.