Volgens Albert Heijn is de aanpassing in vergoedingen voor leveranciers het gevolg van recente veranderingen in een dynamische markt.
Dat zegt een woordvoerder in een reactie op vragen over de brief die Albert Heijn aan leveranciers stuurde, met de aankondiging om vanaf 17 september 2 procent op de betalingen te korten. Albert Heijn ziet zich in de huidige marktsituatie genoodzaakt tot deze stap.
“Soms is het nodig om wijzigingen te maken in de afspraken. We wisten bij de jaarafspraken bijvoorbeeld nog niet dat we 82 winkels zouden gaan overnemen. Ook hebben we te maken gehad met prijsverhogingen van leveranciers.”
Communicatie
Albert Heijn wil niet ingaan op de manier waarop er tussen de supermarkt en de leveranciers wordt gecommuniceerd. Het blijft ook onduidelijk of Albert Heijn alleen per brief leveranciers van de vergoedingsaanpassing op de hoogte heeft gebracht.
Volgens een woordvoerder is er bij veranderende omstandigheden ‘altijd contact’ met de leveranciers. “Dat gebeurt op frequente basis.” Desondanks wordt er in de sector met veel ongenoegen gereageerd. “Albert Jan Maat noemt de kortingseis ‘te gek voor woorden’. “Het is een kruideniersmentaliteit van het laagste allooi”, aldus de LTO-voorzitter.
De ketenpartijen mogen nooit akkoord gaan met deze eis van Albert Heijn om over de ruggen van hun leveranciers geld te verdienen, vindt Maat. Met dit soort acties kunnen we nooit een duurzame keten opbouwen, stelt hij.
Groenten- en fruitleverancier Bakker Barendrecht, dat de handling van de groenten en fruit van telers van Holland Crop regelt, wil niet inhoudelijk reageren op de stap van Albert Heijn.