Voordat uitzendkrachten de slag gaan op een tuinbouwbedrijf, moeten ze weten met welke arbeidsrisico’s ze te maken krijgen en hoe ze daarmee moeten omgaan. Wettelijk is dat goed geregeld, maar de praktijk is weerbarstig.
Het mooiste is als een tuinder daar vaste arbodocumenttatie voor heeft. Maar de vraag is op hoeveel tuinbouwbedrijven dat daadwerkelijk voorhanden is. Zoals de vraag sowieso is of het bewustzijn omtrent arbeidsomstandigheden niet wat is weggezakt op de tuinbouwbedrijven.
Stigas heeft arbochecklists ontwikkeld als praktisch hulpmiddel wanneer goede informatie bij het inlenende bedrijf ontbreekt. Stigas onderscheidt de drie soorten:
1. De algemene checklist:
Wie houdt bij de inlener toezicht op veilig en gezond werken, wie wijst de uitzendkracht op veiligheidsinstructies en bij wie kan de uitzendkracht terecht met vragen? De algemene arbochecklist beschrijft de afspraken en de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de uitzendonderneming en de inlener.
2. Werkinhoudelijke checklists:
Naast algemene afspraken die voor elke nieuwe werkplek gelden, kan de inlener met behulp van werkinhoudelijke checklists op specifieke arbeidsomstandigheden wijzen. Hiervoor zijn drie varianten opgesteld, gericht op Administratief, Medisch en Productie-technisch-logistiek personeel.
3. Checklists voor sectoren:
Nieuw zijn arbochecklists voor sectoren! Met behulp van inhoudsdeskundigen zijn de meest voorkomende risico’s in kaart gebracht. Inleners in die sectoren kunnen zo aangeven wat relevant is om te weten voor aanvang van het werk van de uitzendkracht. Naast bouw, horeca en metaal is er ook een checklist voor de land- en tuinbouw.
Heeft u al die informatie op orde? En vindt u dat ook allemaal even hard nopdig? Praat mee.
De stelling van deze week luidt:
“Ik weet precies wat ik moet doen om uitzendkrachten veilig op mijn bedrijf te laten werken”
Wat is uw mening? Laat hieronder een reactie achter en stem op de poll op de homepage.