Tot en met aankomend weekend is het Dutch Food Week. Met als thema ‘Aan tafel’, letterlijk en figuurlijk.
Sinds 1 januari 2020 is Dirk Duijzer voorzitter van de Stichting Dutch Food Week. Dat was en is laveren tussen corona en boerenprotesten. Dat eerste ging gepaard met een breder scala van partners: niet alleen meer de grote bedrijven, maar ook heel veel kleintjes. Ook ging heel Nederland en dus ook de Dutch Food Week door corona online. Een goede stap, ziet Duijzer. “Met een boerenmarkt kun je misschien 10.000 mensen bereiken, maar met online filmpjes wel 100.000.”
Met alle partijen om tafel
Het thema ‘Aan tafel!’ is volgens Duijzer zeer toepasselijk. “We kijken niet alleen naar wat er bij de consument op het bord ligt, maar gaan letterlijk als bedrijven, wetenschappers en politici met elkaar rond de tafel zitten. Helaas is het conflict tussen de overheid en de boeren nog steeds niet opgelost. Eigenlijk zijn de spanningen alleen maar toegekomen. Naast de stikstofdiscussie hebben we ook te maken met het klimaatdebat, de tekorten aan arbeid en de prijsstijgingen.”
Daarom is het belangrijker dan ooit dat de overheid, de wetenschap en de voedingsketen elkaar weten te vinden, benadrukt hij. “Het heeft geen zin om met de ruggen naar elkaar toe te staan. Er moet een oplossing komen voor de problemen. Die moeten we zoeken. Met respect voor elkaar.” Dat geldt ook voor de overheid. “De onzekerheid onder ondernemers is groter dan ooit. De overheid moet een stap zetten om deze gevoelens bij ondernemers weg te nemen.”
Bij ons is alles zichtbaar
Dat kan uitstekend tijdens de Dutch Food Week. “Bij ons is alles zichtbaar. Wij hebben geen achterkamertjes. Er is openheid en alles wordt op film vastgelegd.” Ga de discussie aan en zoek elkaar op, raadt Duijzer aan. “Er is nu te veel strijd in de keten. Het is heel vreemd dat boeren distributiecentra blokkeren, want deze vormen een onderdeel van hun eigen keten. Dan zit er iets fout en dat moet opgelost worden. Je maakt je producten niet alleen voor de lol of voor je inkomen. De consument moet ze willen hebben. Daarom is het van essentieel belang om op een andere manier met elkaar om te gaan en uit te spreken dat we elkaar nodig hebben. Dan is er maar één winnaar. Dat is een partij die helemaal niet op conflicten zit te wachten: de consument.”
Meer begrip tussen consument en producent
Ook draagt het event bij aan meer begrip tussen consument en producent. “Technologie is een ontzettend belangrijke factor in de Nederlandse voedingsindustrie, maar consumenten zijn zich hier doorgaans niet van bewust. Zij willen vooral smakelijke producten die op een diervriendelijke en milieuvriendelijk wijze worden geproduceerd. Tijdens de Dutch Food Week kunnen ze al hun vragen aan bedrijven stellen.”
Bijvoorbeeld op open dagen bij Tomatoworld in Honselersdijk. Of voor professionals op een symposium bij Brightlands in Venlo. Of een menu met lokale producten bij de Spar in het Brabantse Genderen. Brabant is dit jaar focusprovincie, daar zijn de meeste activiteiten te vinden.
Belangrijke rol voor gezonde voeding
Tijdens het event is een belangrijke rol weggelegd voor gezonde voeding. “Sinds Covid staan we veel meer stil bij het belang van goede voeding. De Topsector Gezondheid maakt onderdeel uit van ons bestuur. Een goed leven is een gezond leven. Het is belangrijk om dat te laten zien.” Ook de politiek kan hier volgens Duijzer een belangrijke rol in spelen. “Denk aan de btw-verlaging op groente en fruit.”
Een ander thema is innovatie. “Aan de gerechten die op ons bord liggen, is goed te zien welke grote veranderingen de afgelopen veertig jaar hebben plaatsgevonden. Onze keuken is veel internationaler geworden. Die culturele verandering in onze koelkast heeft grote gevolgen en nieuwe vraagstukken. Zoek de grens op en wees vooral niet bang voor verandering”, adviseert hij.