Service2Fruit heeft in zijn eerste jaar al bijna 4 procent van de productie aan appels en peren omgezet.
Daarmee ligt Service2Fruit ruim op koers om de eigendoelstelling te halen. Binnen vijf jaar zou 5% van de appel- en perenomzet via dit platform moeten worden verhandeld, vertelde directeur Walter Willems kort na de start in een interview in Groenten en Fruit. De handelsproductie aan appels en peren bedraagt jaarlijks ruim 600 miljoen kilo. Het digitale handelsplatform heeft in zijn eerste jaar bijna 25 miljoen kilo product omgezet. Die omzet bestaat voornamelijk uit hardfruit, maar ook voor een deel uit groenten. De omzet van al het verhandelde product bedroeg bijna €11 miljoen, zo meldt het platform.
Al het product dat via Service2Fruit is verhandeld, is binnen enkele dagen na correcte levering uitbetaald, benadrukt het bedrijf. Daarmee onderscheidt het zich in de agrarische handel. Vooral bij de handel van appels en peren staan steeds meer vorderingen open. Daardoor is de gemiddelde betalingstermijn de afgelopen jaren flink opgelopen en nemen de risico’s bij een faillissement toe.
Bij de ontwikkeling van het handelsplatform hebben twee aspecten extra aandacht gekregen. Naast de borging van de kwaliteit is dat de afwikkeling van de financiële transactie. Daarvoor werkt Service2Fruit met een soort derdengelden, net als bij het notariaat. Hiervoor is een vergunning nodig van de Autoriteit Financiële Markten.
Buitenlands product
Gedurende de aanvraag van deze vergunning van de financiële autoriteiten mocht alleen product uit Nederland worden verhandeld. Nu de vergunning binnen is, richt Service2Fruit zich ook op de internationale handel in groenten en fruit. Dat komt ook naar voren bij het aanbieden van gevraagde producten, waarop telers sinds enkele maanden kunnen inschrijven.
Service2Fruit opgezet door een groep investeerders met diverse achtergronden. Ze komen ondermeer uit de juridische en financiële dienstverlening en de agrarische productie en handel. De bedrijfsstructuur is zodanig opgezet, dat zij geen invloed hebben op de dagelijkse gang van zaken binnen Service2Fruit.