FruitMasters stopt met veilen. Dit betekent dat vooral zachtfruittelers voor andere afzet moeten kiezen en dat prijstransparantie afneemt.
De veilklok bij FruitMasters leverde in 2021 nog een omzet van € 30 miljoen op, bij een totale omzet van € 282 miljoen. De veilomzet in 2021 was opnieuw 10% lager dan het jaar ervoor, maar dat kwam ook door hoge prijzen in 2020 door corona. Eind dit jaar wordt de (geprojecteerde) klok in de mijnzaal stilgezet. Alleen in die zaal kon gekocht worden (niet digitaal), waardoor het aantal kopers nog circa twintig bedroeg. Zij kochten als commissionairs wel vaak voor meerdere klanten in.
Afzet van zachtfruit
De veilklok had vooral betekenis voor de afzet van zachtfruit, blijkt uit een rondvraag. Bij hardfruittelers heeft het besluit niet tot veel discussie geleid. Bij zachtfruittelers kwam het besluit wel als een verrassing. Daar lopen gesprekken om voor hen een andere afzetmethode te vinden. In de praktijk komt dat neer op het koppelen aan vaste afnemers via pools of dagprijzen. Ook kopers worden in bemiddelingstrajecten betrokken.
Prijstransparantie
De fruitveiling van FruitMasters had geen prijszettende functie meer voor hardfruit door de lage volumes. Door de veiltijd in de middag werd aangesloten bij eerdere veilingen van The Greenery en Zaltbommel. Daar wordt veel meer de prijs gezet in zachtfruit. Bij hardfruit zijn de veilingen in België de meest belangrijke voor de prijszetting, stellen bronnen.
FruitMasters had uitsluitend een fysieke veiling en geen thuisklok digitaal. Nu Veiling Zaltbommel dit instrument wel ontwikkelt en ZON investeerde in een beter kloksysteem, lijken collegaveilingen wel te geloven in de toekomst van veiling in Nederland, maar FruitMasters geloofde er niet in door haar focus op retail en export. “De huidige verkoop van fruit vindt steeds meer op programmamatige afspraak plaats en het fysieke bezoek aan de veiling neemt af. De afzet is vraaggestuurd met klantgerichte oplossingen voor bijvoorbeeld verpakkingen. Daarom sluiten we aan bij deze marktontwikkelingen om optimaal in te spelen op de vraag”, stelde een woordvoerder van FruitMasters.