De energiecrisis leidt tot veranderend koopgedrag van consumenten, waardoor de Duitse supermarktketen Rewe contracten aanpast.
Dat zei Stephan Weist, verantwoordelijk voor de inkooporganisatie Rewe Group Buying op het Duitse Obst und Gemüse Kongress op dinsdag 13 september in Düsseldorf. Hij was tot juni voorzitter van de Europese koepel voor groente en fruithandel Freshfel.
Weist kwam in Düsseldorf praten over regionaal product. Dat is een belangrijke productgroep voor Rewe, maar ook deze deelmarkt ondervindt grote effecten van de (energie)crisis. Zo is de verkoop van regionale aardappelen gedaald met 17 procent en is de goedkopere basislijn aardappelen met 30 procent gestegen. “We moeten helaas met leveranciers nieuwe afspraken maken en zeggen dat we niet het het hele volume nodig hebben.”
Drie prijslijnen in groente en fruit
Rewe kent drie prijslijnen in groente en fruit: het budgetpakket, de premiumlijn (Beste Wahl) en regionale en biologische producten (Rewe Regional). Lokale Rewe-winkels mogen ook nog lokaal product toevoegen. De meerprijs voor Duits regionaal product is er nog wel, maar staat onder druk, zegt Weist. “Het is geen 20 tot 30 procent maar eerder 5 tot 10 procent. Maar alle meerprijzen staan onder druk op het moment. Regionale producenten zijn aangesloten bij coöperaties. Met hen praten we over oplossingen. Hoe kunnen we jullie kosten verlagen? Dat kan bijvoorbeeld door sorteringseisen te verruimen bij andere producten, of door meer basisproducten af te nemen. We moeten creatief zijn en met onze vaste leveranciers naar oplossingen zoeken.”
Definitie
Rewe hanteert voor regionaal product een definitie die grofweg begrensd is door de deelstaat van de teler. Er zijn uitzonderingen, zoals appels uit het noordelijke teeltgebied Altes Land. Product uit dit teeltgebied ligt in meer deelstaten in het Noorden. “Dat is omdat klanten dit gewend zijn. Dat is historisch zo gegroeid.”
Meer druk in servicesupermarkten zoals Rewe
Rewe is een Duitse servicesupermarkt met groot assortiment. Winkels in dit segment ervaren meer druk door de energiecrisis dan de Duitse discounters. Zij hebben de wind juist in de zeilen.
Turbulente marktsituatie
Op het congres kwam de turbulente marktsituatie voor de groente- en fruitmarkt steeds terug. Veel ketens moeten enorme kostenstijgingen opvangen en logistieke problemen oplossen. De handel kan zich daarbij onderscheiden als zij aanvoerketens weten te versterken.