De trekkerafzet is in de eerste zeven maanden van dit jaar gedaald met 10% ten opzichte van vorig jaar. In totaal werden voor 1 augustus 1.290 landbouw- en smalspoortrekkers afgeleverd aan de gebruiker, meldt brancheorganisatie van de trekkerimporteurs Fedecom.
Vorig jaar toonde de trekkerverkoop enig herstel ten opzichte van 2020, maar dit jaar zakt de handel in nieuwe trekkers naar het laagste niveau in vele decennia. Vergeleken met het vijfjarig gemiddelde heeft de branche dit jaar zo’n 15% ingeleverd.
Grootste marktaandeel John Deere
Hoewel de verkoop in 2020 en 2021 al heel wat minder was dan de jaren daarvoor, komt het gemiddelde voor de verkoopperiode van januari tot en met juli in de jaren 2017-2021 iets hoger uit dan 1.500 stuks. John Deere was in die periode de belangrijkste leverancier met een aandeel van 23,4%. Daarna volgen New Holland (17,8%) en Fendt (17,5%). Na de traditionele top-3 volgen Case-IH (10,4%), Massey-Ferguson (9,4%), Deutz-Fahr (6,9%), Valtra (5,4%) en Claas (4,9%). De overige merken als Steyr, Kubota, Zetor en Same zijn gezamenlijk kleiner dan Claas met amper meer dan 4% aandeel in de totale verkopen.