“Hoe eet jij een sinaasappel?” vroeg een vriend tijdens een gezellig etentje. Uh, hoezo?
Hand of pers
Het was hem opgevallen dat er twee ‘sinaasappelkampen’ zijn. Een deel van de eters schilt nauwkeurig de sinaasappel en plukt er alle witte velletjes vanaf. Het andere deel snijdt de sinaasappel in een paar grove stukken en hapt die direct vlot van de schil. Dat leidde tot de suggestie om aan verdere sinaasappelsegmentatie te gaan doen. Natuurlijk bestaat al ‘hand en pers’; maar verdeel ‘hand’ in ‘schil’ en ‘snij’. Schil zou zich kunnen onderscheiden door minder witte velletjes. Snij zou zich kunnen onderscheiden door een meer flexibele schil.
M/V
Ons gesprek ging verder over smaakverschillen en segmentatie in het tomatenschap. Hoe kopen consumenten tomaten als ze een keuze moeten maken uit zoveel soorten en weinig kennis over het product hebben?
Leuk is ook het verschil tussen inkoopgedrag van mannen en vrouwen. Neem bijvoorbeeld een PT-onderzoek (film): Man kijkt op boodschappenbriefje dat door Vrouw is opgesteld. De opdracht blijkt “3x knolvenkel”. Hij gaat met zijn ogen langs alle productnaambordjes, even langs de billen van de vakkenvulster, ziet de knollen, pakt er direct drie en is klaar. Het individueel beoordelen van de producten speelt geen rol. Bij vrouwen wel.
Dat mannen voorkeur hebben voor ‘groot’ is ook bekend. Alle disgenoten hadden wel een voorbeeld. Uit eigen onderzoek: mannen kopen liever grote aardbeien en schillen liever grote aardappels.
Snij of sperzie
Voorafgaand aan dit diner, tijdens het boodschappen doen, het volgende voorval. Een klant vraagt aan een AH-medewerkster: “Hebben jullie snijbonen?” “Ja hoor!” Ze pakt een zakje voorgesneden snijbonen. “Nee”, zegt de klant, “ik zoek échte snijbonen”. De medewerkster: “Dit zijn snijbonen en anders kunt u sperziebonen kopen”. De klant: “Nee, ik doe boodschappen voor een ander en die wil van die échte snijbonen”. Impasse…. Bemoeizuchtig als ik ben zeg ik tegen het AH-meisje: “Jullie hebben toch van die platte hele lange bonen die je zelf nog in van die kleine stukjes kan snijden?” “Oooo”, terwijl ze ze even verderop uit de koeling pakt, “bedoelt u die!”
Segmentatie is over het algemeen verkoopbevorderend maar het moet wel begrepen worden.