De Pink Lady fotowedstrijd laat mensen beter kijken naar voedsel. Iedereen die wil kan weer meedoen.
Professionele fotografen of liefhebbers met een oog voor moois en lekkers. Iedereen die fotograferen én de wereld van voedsel een beetje serieus neemt, kan meedoen aan de Pink Lady Food Photographer of the Year.
Al sinds 2011 verbindt het van oorsprong Australische appelmerk zijn naam aan deze competitie. Sinds die eerste editie hebben fotografen uit 96 landen in totaal 80.000 foto’s ingezonden.
Sociale media boosten voedselfotografie
Dat kan in verschillende categorieën. Zoals ‘Moments of Joy’ over het plezier van voedsel. Of de Food Stylist Award’ voor het mooist gearrangeerde stilleven, een fotogenre dat met de opkomst van de sociale media een hoge vlucht heeft genomen.
Sowieso lopen de aandacht voor voedsel én de aandacht voor fotografie tegelijk omhoog met de almaar stijgende populariteit van sociale media als Facebook, Instagram en TikTok. Tussen de miljarden (of zijn het er inmiddels al triljarden) kiekjes is op die socials ook het veel te genieten aan kwalitatief goed doordacht beeld en gewoonweg heel veel oogverblindend mooie foto‘s.
Fotografen lenen beeldtechnisch en compositorisch veel van schilders uit voorgaande eeuwen. Maar ook creatief werk met een twist of een knipoog doen het goed bij de jury van de editie van 2022. Kijk maar eens naar wat je met broccoli en een verzameling kaasraspen kunt doen.
Teeltpraktijk wat ondervertegenwoordigd
Misschien nog wat ondervertegenwoordigd echter zijn de beelden van uit de wereld van groente en fruit waar ook de naamgever van deze wedstrijd uit afkomstig is. Spelen met het spel van dauwdruppels en de net opkomende zon, het landschappelijk schoon waarin menig tuinbouwbedrijf zich bevindt of juist de strakke lijnen van een schijnbaar eindeloze kas en de overvloed aan rijpende vruchten daarin.
Zend in al was het maar naar ons
Hoe in te schrijven voor de Pink Lady Food Photographer of the Year 2023 is hier te lezen. Maar voor wie dat allemaal te veel moeite is, die kan zijn of haar mooiste, grappigste, meest intrigerende, biologerende en fascinerende beelden uit onze voedingstuinbouw ook gewoon naar redactie.groentenenfruit@misset.com mailen. Staat u straks ineens over 2 pagina’s uitgesmeerd in ons magazine. Toch ook een hele eer.