Staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft hard uitgehaald naar de kortingseis van Albert Heijn.
Hij deed dat op de Floriade in Venlo bij het feestje ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Agrologistiek. Nadat hij het boekje ‘De oogst van 10 jaar Agrologistiek’ in ontvangst had genomen kreeg Bleker de onvermijdelijke vraag uit de zaal wat hij van de eis van AH vond.
De staatssecretaris bleek niet erg gecharmeeerd van de handelswijze van AH. “De sleutel ligt bij de supermarkten als het gaat om duurzaam en diervriendelijke produceren voor eerlijke prijzen. Albert Heijn stopt de sleutel alleen niet in het kistje maar legt het eronder”, aldus Bleker.
De kortingseis van Albert Heijn was hét gespreksonderwerp in Venlo. De eenzijdige maatregel dreunt de hele keten door en is bij leveranciers en de primaire sector hard aangekomen. Agrologistiek-voorzitter Frans van Tielrooij noemt de supermarkt ‘stijlloos’.