“Het wordt hoog tijd dat we stoppen met zeuren en onze mooie Floriade een eerlijke kans geven”, zegt Jan de Boer.
De Boer is voorzitter van de gelegenheidscoalitie #LoveFloriade. Omdat hij een stapje heeft teruggedaan uit de directie van bloemenexporteur en -importeur Barendsen in Aalsmeer heeft De Boer nu de handen vrij voor het optrommelen van zoveel mogelijk andere vrienden van de Floriade.
Aanleiding voor de spontane promotieactie voor deze tuinbouwexpo in Almere was een telefoontje dat De Boer eerder dit jaar kreeg van bloemenveiling Royal FloraHolland. “Het bleek lastig om de productkeuringen gevuld te krijgen. Ik was er zelf nog niet echt goed wezen kijken, want de vorige Floriades vond ik later in het jaar pas op zijn mooist. Maar toen ik daar in Almere rondliep vond ik deze Floriade eigenlijk ook in het voorjaar al schitterend. Dat verraste met des te meer, omdat ik er in alle media eigenlijk alleen maar gezeik over had gehoord.”
Laat zien wat planten en groen doen
De Boer overviel daar vooral een gevoel van hoe oneerlijk het was dat er alleen maar wordt gezeurd over deze mooie tuinbouwtentoonstelling. “Het is gewoon een functioneel, prachtig park. Niet dat je er steil van achterover slaat, maar het laat zien wat planten en groen kunnen doen voor ons welzijn. Wat de tuinbouw kan betekenen in een stedelijke omgeving.”
De Floriade is iets waar mensen – en niet in de laatste plaats mensen uit de tuinbouw – van zouden moeten houden. En dat legde het zaadje voor wat komend weekend de #LoveFloriade Roadtour wordt. Een offensief van komkommers tot kersen, van chrysanten tot seringen, de tuinbouw die op een positieve manier laat zien waar ze voor staat.
‘Aankloppen bij Torentje’
Het is een actie die ook vandaag en de rest van de week nog vorm krijgt. Helder is wel al dat er een grote mobiele kas zal zijn, als blikvanger van een promotiekaravaan, die bij de Hollandse gaststeden van vorige Floriades langs zal gaan. En naast Rotterdam (denk Euromast), Amsterdam (Sloterplas) en Zoetermeer (Hortiversum), wordt ook Den Haag aangedaan. Vanaf het Plein, waar het brede publiek breeduit op de terrasjes zit en dan dus eventjes niet om de vriendelijke fleurigheid van de tuinbouw heen kan kijken, is het een steenworp naar het Torentje.
‘Tuinders krijgen ook dat boerengevoel’
“Of Mark Rutte er nu wel of niet is, we gaan daar sowieso even aankloppen”, kondigt De Boer aan. “En we komen niet met lege handen. Want we hebben behalve de vrolijke en vriendelijke boodschap ook een serieuze boodschap. Tuinders zijn geen boeren, maar ze krijgen zeker de laatste maanden wel een beetje het boerengevoel. We nemen onze verantwoordelijkheid, we investeren in de energietransitie. Maar we krijgen ook het gevoel: waar moet ik morgen dan in gaan investeren als het overmorgen wéér niet goed is?”
Niet altijd afgewogen beeld van tuinbouw
Kamerdebatten over de dreigende gascrisis laten volgens De Boer zien dat de politiek en de maatschappij in Nederland niet overal een afgewogen beeld heeft van wat de tuinbouw en dan in het bijzonder de glastuinbouw allemaal betekent, voor de economie, maar ook voor onze nationale energiehuishouding. En dát doet op zijn beurt weer wat met de energiehuishouding van de gemiddelde tuinbouwondernemer.
‘Leggen we ons neer bij het zure beeld dat media nu schetsen?’
“Zoals ik de tuinders ken zijn het hardwerkende mensen die naar buiten toe maar liever hun mond houden over wat ze allemaal doen en kunnen. Want anders krijg je alleen maar nog meer eisen op je bord van de overheid en de markt. Maar er is een tijd voor bescheidenheid en een tijd voor profiel. Wat de Amerikanen noemen ‘be good and tell it’. En dat dan liefst op een manier ergens in het midden tussen het paaien van de overheid en het storten van mest en brandende strobalen.”
Uitleggen aan alle consumenten
De Floriade is elke tien jaar het gedroomde platform voor dat aloude ‘be good and tell it’, vindt De Boer. Waar je in een mooie omgeving op een ontspannen manier aan ‘consumenten’ van allerlei pluimage, van de grachtengordel tot 3 hoog achter kunt uitleggen wat de tuinbouw doet.
‘In Zwitserland stikt het van de knuffelboeren’
“Leggen we ons neer bij het eenzijdige zure beeld dat media nu schetsen van deze Floriade? Of laten we nú weten wat voor een mooie sector daarachter zit? Ondernemers die energie géven, die de stad en het land mooier kunnen maken. Kijk naar een land als Zwitserland. Geen verkeerd land. Daar stikt het van de knuffelboeren, agrarisch ondernemers die dat mooie berglandschap mooi houden en er ook voor betaald worden. Waarom zou dat in Nederland niet kunnen? Laat boeren en tuinders daarin samenwerken, als hoveniers van het Nederlandse landschap, die ook nog een voor lekker en gezond eten zorgen.”