Als ik een Duitse dame zou zijn, zou ik dan liever veilig vrijen met een Spanjaard of met een Hollander?
Na de Ehec-crisis is het duidelijk dat de Duitse consumenten een zetje nodig hebben om vertrouwen te hebben in verse groente en fruit. Inmiddels is wel duidelijk dat noch komkommers, noch tomaten, sla en kiemgroenten debet waren aan het leed dat de Duitse bevolking overkwam. Tijd voor het GroentenFruit Bureau en de Spaanse exportpromotieorganisaties om een tandje bij te zetten. De Nederlanders steken van wal met ‘Sicher is lecker’, de Spanjaarden kiezen voor ‘We care, you enjoy’.
Donker of blond
Beide imagocampagnes vertonen grote gelijkenis en zijn nota bene uit hetzelfde Europese potje gefinancierd. Het thema is voedselveiligheid. De Nederlanders doen het met een informatieve website, de Spanjaarden met Facebook en Twitter. Inhoudelijk klopt de informatie van de ondersteunende websites en ik had ook niet anders verwacht van professionele organisaties. Nogmaals wordt uitgelegd dat groenten en fruit veilig zijn en dat het vooral belangrijk is om er genoeg van te eten voor een goede gezondheid.
Wel is de informatie wat clean en afstandelijk. Ik had misschien gekozen voor meer passie en authenticiteit door de tuinders op de voorgrond te plaatsen. In plaats daarvan hebben de bedenkers de Bekende Duitse Vrouw ingehuurd, die haar dagelijkse beslommeringen met ons deelt. Actrice en boekenschrijfster Yvonne de Bark doet het voor de Hollanders, actrice Esther Schweins doet het voor de Spanjaarden. Niet gehinderd door enige kennis van de Duitse jetset kan ik alleen maar concluderen dat de ene donker is en de ander blond. Of ze hun verhaal met passie brengen moeten nog blijken.
Onmacht
De afgelopen maanden heb ik veel discussies gehoord over de meerwaarde van het Nederlandse product als het om kwaliteit, smaak en voedselveiligheid gaat. Ook ging het vaak over de onmacht om dat overtuigend over te brengen op consumenten die op z’n zachtst gezegd wat gereserveerd zijn geworden na vorig jaar. Als telers uit verschillende Europese landen wedijveren om het gezondste product, dan vraag ik me af of die terughoudende consumenten daar nog iets van snappen. U begrijpt dat ik niet kan wachten om de eerste resultaten van deze imagocampagnes te vernemen die mijn gerust kunnen stellen.
‘Sicker ist lecker’; veilig is lekker. Dat is een hele degelijke en verantwoorde keuze voor een slogan, maar is hij ook zo spannend dat hij tussen de oren blijft hangen?