The Greenery heft Jover B.V. op. De merknaam blijft wel behouden. Met de reorganisatie, die al medio 2012 in gang is gezet, is de helft van het aantal arbeidsplaatsen komen te vervallen.
De logistiek werd eerder dit jaar al overgeheveld naar diverse telerslocaties. Nog dit najaar zal ook de fysieke integratie van de in- en verkoopactiviteiten met de hardfruitdivisie in Barendrecht worden uitgevoerd. Dat betekent dat alle hardfruitactiviteiten in Breda worden gestaakt.
Met de herstructurering van de hardfruitactiviteiten komt er een einde aan de oorspronkelijke samenwerking die sinds 2002 van kracht is. Jover is sindsdien 100 procent dochter van The Greenery. Jover is al sinds 1960 actief als handelsbedrijf in hardfruit.
The Greenery geeft aan dat de verandering past in het doorvoeren van logistieke efficiëntie binnen het bedrijf, waar steeds vaker wordt gekozen voor verlading vanaf telerslocaties om een kortere keten tot de eindafnemer te realiseren.
Bovendien nam de druk op de omzetresultaten van het bedrijf toe. In een column in Coforta magazine (juni 2012) jaar schrijft de huidige manager van de productunit Hardfruit, Daniëlle Hartog, dat er sprake is van een turbulente markt. Relaties met Engelse, Franse en Italiaanse afnemers staan steeds meer onder druk. Dat beeld wordt door oud-medewerkers bevestigd.
“Local for local krijgt daar in rap tempo meer betekenis en heeft grote invloed op het inkoopgedrag van de consument”, aldus Hartog. The Greenery wil daar naar eigen zeggen slim op inspelen.