Biologische groenten en fruit verkopen tot 60% beter als de producten bij elkaar worden gelegd in de supermarkt.
Dat blijkt uit een pilot – gedurende 10 weken – in twee supermarkten in Noord-Brabant. De pilot, in opdracht van Bio Nederland en het GroentenenFruit Huis, dient als testcase voor de Europese promotiecampagne ‘De mooiste boodschap is bio’.
Extra ruimte voor bio-producten
Ondernemer en retailexpert Bart Fischer presenteerde de resultaten van de pilot tijdens een bijeenkomst in het provinciehuis van Noord-Brabant. In zowel een filiaal van Jumbo als van Plus werden diverse aanpassingen gedaan om de verkoop van biologische groenten en fruit te stimuleren. De beste resultaten werden duidelijk behaald door interventie op ruimte. Het bij elkaar leggen van de biologische producten zorgde voor extra verkopen tot 60%. Ook extra ruimte voor de producten in de schappen had effect. Na deze aanpassingen stegen de verkopen met 40%.
Rol van communicatie
Extra communicatie over de voordelen van bio bleek minder effectief, maar resulteerde desalniettemin in extra verkopen tot 14%. De rol van communicatie moet volgens Fischer dan ook niet worden onderschat. Ook denkt hij dat de uitingen effect hebben gehad op de verkoop van overige biologische producten. Wel bleek het lastig significante conclusies te trekken over bijvoorbeeld losse uitingen en meerwaarde van beeld ten opzichte van tekst. Uitingen varieerden van ‘Bio lekker voor je’ tot ‘Biologisch goed voor de biodiversiteit’.
Bezig met geld verdienen
Fischer concludeert in het algemeen dat uit de pilot duidelijk is gebleken dat aandacht werkt. Ook meer communicatie over de voordelen van bio, op meerdere niveaus en plekken, helpt om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Hij is positief over de rol van de retail en stelt dat nog wel eens wordt verondersteld dat retailers alleen maar bezig zijn met geld verdienen. Dat is volgens hem zeker niet het geval. Retailers staan volgens hem positief ten aanzien van biologisch en nemen daarbij vaak genoegen met kleinere marges ten opzichte van marges op gangbare producten.