Je kunt geen krant openslaan of journaal aanzetten of je hoort het al.
Tekort aan personeel, tekort aan gas, tekort aan bedden of een tekort aan vaccins. Corona, een dwarsliggende boot in het Suezkanaal, klimaatproblemen en nu weer oorlog leidt in de hele wereld tot verwarde ketens.
Australiërs des duivels
Zo las ik een bericht over woedende Australiërs. “Fastfoodketen KFC kampt in Australië met een tekort aan sla en heeft daarom in een aantal winkels recepten aangepast. Daardoor krijgen klanten bij een kipburger een mix van sla en kool in plaats van alleen sla. Hier wordt op sociale media over geklaagd”. Redacteuren gaan hiermee aan de slag en dan krijg je koppen als: ‘Australiërs eten met lange tanden’, ‘Peperdure sla dwingt Australiërs tot …’, ‘Australiërs des duivels’. Het wekt nieuwsgierigheid van de lezer op. Je kunt ook schrijven: Tekort aan sla noopt Australië tot het gebruik van kool. Zo’n bericht wordt minder snel gelezen, dus wordt het lekker bekkend gemaakt.
De soap Floriade
Het is de toon die de muziek maakt. We zien dit al jaren rondom de soap Floriade. Je kunt ook schrijven het feest van de Floriade, maar ja dat zegt niet zoveel. Bent u stiekem ook naar de soap geweest? Als Nederlandse sector mogen we best blij zijn dat een gemeente en provincie hun nek uitsteken om de tuinbouw een platform te bieden. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat de sector dit zelf ook waardeert. De schrijvende pers, ook in de vakbladen, schreef echter liever over de mislukkingen, dan over alle mooie inzendingen en paviljoens. Als je over het terrein loopt, is er toch maar weer een huzarenstukje geleverd om een mooi event neer te zetten. Er zijn voldoende bezoekers om het groene verhaal te vertellen.
Hoe kun je een tekort creëren waardoor de prijzen de pan uit rijzen
Eigenlijk wilde ik het hier niet over hebben, mijn gedachten bij het lezen van het artikel over sla-tekort gingen meer uit naar onze slatelers. Hoe kun je een tekort creëren waardoor de prijzen de pan uit rijzen? In de gasmarkt is het gelukt. Krijgen we dat ook voor elkaar voor uw producten? Nu de kosten stijgen en er overal tekort aan is, kunnen we die prijzen dan ook op het gewenste niveau krijgen? Misschien met een leuk berichtje waardoor mensen denken ‘we moeten nu naar de winkel toe’ en inkopers zenuwachtig worden. We moeten die laatste tomaat of komkommer zien te kopen voor ze op zijn. In Nederland zal het met onze overschotten niet zo snel gaan…. Hoewel, als er een gastekort is en de kraan gaat dicht?