De groothandel heeft zijn dieselprijzen verhoogd naar zo’n € 170 per 100 liter. Dat is het hoogste prijsniveau sinds de accijnsverlaging van 1 april.
Sommige aanbieders zitten met hun prijzen nog onder het niveau van € 170 per 100 liter exclusief btw, maar dat verschil is niet zo heel groot. Sinds begin april is diesel zo’n € 25 in prijs verhoogd. Daarmee is de accijnsverlaging die toen werd doorgevoerd volledig weggepoetst.
De accijnsverlaging bracht de dieselprijs met zo’n € 10 tot € 11 omlaag. Levering van minimaal 4.000 liter kostte toen zo’n € 145 per 100 liter, exclusief btw. Daar zitten we nu dus ver boven; het komt neer op een prijsverhoging van zo’n 17%.
Sinds de Russische inval in Oekraïne schommelt de inkoopprijs van diesel ongekend heftig. We zien nu al de vierde piek in zo’n korte tijd. In de tweede week van maart zagen we de grootste schok. De Brent-olieprijs schoot toen richting $ 140 per vat van 159 liter. LTO Ledenvoordeel moest toen de dieselprijs verhogen naar zo’n € 195 per 100 liter. Andere aanbieders stopten toen zelfs met het uitbrengen van prijzen, omdat die op het moment van bekendmaken al weer achterhaald waren.
Onzekerheid in de markt
De beweeglijke olieprijs wordt veroorzaakt door de onzekerheid in de markt die het gevolg is van de oorlog en de sancties die tegen Rusland zijn ingesteld. Daarnaast spelen op dit moment ook de coronamaatregelen in China een rol. Berichten over een nieuwe lockdown in Sjanghai drukken de prijzen, maar op het moment dat er weer meer signalen zijn dat de economie in China weer aantrekt, zal de prijs weer verder aantrekken.
De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs denkt dat de olieprijs weer zal stijgen naar $ 140. Dat zou betekenen dat er nog een flinke stijging in het vat zit, want afgelopen week schommelde de olieprijs rond $ 120.
Prognose: stijgende prijzen.
Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/