Doorgaan naar artikel

‘Verhaal uitbuiting in Westland wringt aan veel kanten’

Er zijn veel lessen te trekken uit de mediastorm over vermeende uitbuiting van Oekraïners in kassen, maar trekt CNV ook een les hieruit?

Het laatste nieuws over de uitbuitingszaak in Westland komt van de plantenkweker in kwestie. Hij stopt banden met het Poolse uitzendbureau en stapt over naar Tradiro, het bureau uit de teelt zelf. Daarmee heeft de mediastorm over Oekraïnse werknemers in een Westlandse kas in ieder geval één eerste les. Dat een vertrouwde partij geen duurkoop is.

De teler erkent met de verkeerde Poolse partij in zee te zijn gegaan. Impliciet erkent hij ook niet scherp genoeg gecontroleerd te hebben op de voorwaarden in het contract. CNV Vakmensen had gelijk in de stelling dat er zaken goed mis waren in de contracten.

Dat leidde tot een mediastorm, vlak voor een groot promotieweekend Kom in de Kas. Als de stof neerdaalt, is er de dure les voor de sector. Eén incident laat het imago weer kantelen, en daar balen veel ondernemers uit die regio van. Het is al lastig personeel te werven, ook zonder slechte berichten over onmenselijke behandeling, terecht of niet terecht.

Rol CNV wringt ook

Toch wringt deze zaak ook om een andere reden. CNV Vakmensen heeft de vermoedens van misstanden niet vooraf gemeld bij de Arbeidsinspectie. De Arbeidsinspectie is daar zelf ontevreden over. Waarom koos CNV Vakmensen voor de mediastrategie? Moet een doorgaans betrouwbare partner als CNV daartoe overgaan? Het gevolg was dat de Arbeidsinspectie niet goed kon controleren. Iedereen wist dat de inspecteurs de dag erna langs zouden komen. De teler handelde uit goeder trouw, zo is de voorlopige conclusie uit dat onderzoek. Wel worden de bureaus nog onder de loep genomen.

Trial by media

De Arbeidinspectie heeft zelf ook een mediabeleid. Omdat met glastuinbouw goede contacten zijn en veel vooruitgang geboekt wordt, hoeft de inspectie niet uit te pakken met ronkende persberichten. Bij vollegrondsgroente is die samenwerking er veel minder en worden misstanden in bijvoorbeeld aspergeteelt breed uitgemeten. Ook trial by media, maar gecontroleerder. CNV moet zich nu afvragen of ze zo blijft werken via de media, of de samenwerking zoekt. Is de media-aanpak de bredere schade aan imago waard?

Geef jouw mening

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin