Begin mei was ik op het Tropisch Fruit Congres in Rimini, Italië. Het thema was Avocado. Alhoewel wij in Nederland geen avocado’s produceren, zijn we wereldwijd wel een heel belangrijke speler. Na Mexico is Nederland de grootste exporteur. Vaak worden de geïmporteerde vruchten in Nederland eerst gerijpt voordat we ze re-exporteren. Hierdoor vindt een aanzienlijke waardevermeerdering plaats. Rijping vindt plaats in speciale cellen bij 18-22 graden Celsius en vaak wordt er ook ethyleen aan toegediend.
Gemiddeld eten Europeanen zo’n 1 kilo avocado per persoon per jaar. Maar er zijn grote verschillen: in Nederland, Denemarken, Noorwegen en Zweden is de consumptie het hoogst (2,5 kilo); in Italië, Portugal en in Oost-Europese landen eet men maar nauwelijks 1 vrucht per persoon per jaar. De consumptie in Europa groeit gemiddeld met zo’n 10% per jaar. Anders dan bij appels en peren, waar de consument keuze uit verschillende rassen heeft, kent avocado net als banaan eigenlijk maar 1 ras op de internationale markt.
Redenen voor snelle groei avocado
Voor de snelle groei van de vraag naar avocado zijn verschillende redenen aan te wijzen. Avocado is trendy. Sinds een aantal jaar zijn er speciale avocadorestaurants, -bars en -foodservicebedrijven. Avocado wordt voorts gezien als een bijzonder gezonde vrucht. Het is niet altijd duidelijk waar dat op gebaseerd is. Avocado onderscheidt zich van de meeste andere vruchten doordat de vrucht weinig suiker (0,5%), maar juist veel vetzuren (14%) bevat. Appels, peren of druiven bevatten nauwelijks vet (minder dan 0,1%), maar kunnen gemakkelijk meer dan 10% suiker (net zo veel als in Coca-Cola) bevatten.
De belangrijkste reden voor de gestaag toenemende consumptie ligt waarschijnlijk in kwaliteit en voorspelbaarheid
Gezonde vetten en antioxidanten
De vetzuren in avocado zijn voornamelijk van het goede type (onverzadigd), maar maken van avocado wel een caloriebommetje. Avocado bevat betrekkelijk veel antioxidanten: meer dan kiwi, maar minder dan blauwe bes. Aan antioxidanten wordt vaak een gezondheidbevorderende rol toegewezen, maar goed wetenschappelijk bewijs hiervoor ontbreekt. De belangrijkste reden voor de gestaag toenemende consumptie ligt waarschijnlijk in kwaliteit en voorspelbaarheid. Het eetrijp-segment groeit veel harder dan de niet gerijpte vruchten. Meer zekerheid over de kwaliteit en rijpheid is een belangrijke drijfveer voor consumenten.
Weinig groei in appels en peren
De consumptie van appels en peren is weliswaar een stuk hoger dan van avocado’s, maar daar zit al jaren weinig groei meer in. Wellicht dat ook hier focus op ‘eetrijp’ en gegarandeerde kwaliteit de consumptie weer kan doen toenemen.