Matthe Bottenberg in IJsselmuiden startte volgens planning met de eerste oogst van zijn lollo bionda, lollo rossa, en bindsla. Dat was in de week van 16 mei van een planting die op 21 maart in de grond was gegaan. In de week erop volgde de oogst van een planting van 4 april.
De geringe neerslag in april en de eerste helft van mei speelde hem nauwelijks parten. “Dat maakt dat het blad wat dikker wordt, maar onze grond is dusdanig opdrachtig dat een vochttekort niet aan de orde was.” Bottenberg zit in de Koekoekspolder, die consequent bemalen moet worden om de kwel weg te houden. “Als dat een week niet gebeurt, dan wordt het hier waarschijnlijk snel een natte boel. We beregenen na het planten als dat nodig is, en misschien twee dagen later nogmaals, dan heb je het wel gehad.” Het water komt uit een put van 150 meter diep.
Extra schoffelen
De grond is na de regen weer snel bewerkbaar. “Vorig weekend bijvoorbeeld viel er 30 millimeter, en op maandag nog eens 15 millimeter. Dat verhinderde niet dat er de daaropvolgende dag weer geplant kon worden. Zo snel droogt het op, ook dankzij de drainage met de buizen op 4 meter uit elkaar.”
Vanwege het hoge organische stofgehalte van de grond is chemisch onkruid bestrijden niet vanzelfsprekend succesvol. De plantingen onder doek werden behandeld met Bonalan, maar met mager resultaat. Extra schoffelen bood soelaas. “We hebben best wel last van herderstasje. Op het oog ziet dat er overigens lastiger uit dan in werkelijkheid het geval is.” Schimmels vormen nauwelijks een probleem, wel doken hier en daar wat bladluizen op. Dat is opgelost met een keer Movento inzetten.
Vertraging op Schiphol
Bottenberg trekt in de winter en in het voorjaar ook witlof. Begin vorige week ging zijn laatste lof de deur uit. Op de vrije markt wordt het product al maanden achtereen slecht betaald.
“Voor vrije sla is het nu even niet veel beter. Sla die naar het Midden-Oosten gaat, werd in week 20 nog wel redelijk betaald, maar tot nu toe is het deze week een stuk slechter”, aldus Bottenberg op 24 mei. “Het ontbreekt aan transportmogelijkheden. Vorige week liep het op Schiphol nog redelijk door, maar deze week is het een stuk lastiger om de vracht vlot weg te krijgen. Daarbij blijven de kosten hard oplopen. Een doos met sla die vorig jaar € 1,20 kostte, kost nu € 2,05. Dat gaat een afnemer natuurlijk nooit betalen.”
Auteur: Joost Stallen