Doorgaan naar artikel

Duitser gevoelig voor groenteherkomst

Circa een derde van de Britten kijkt bij de aankoop van groente naar het land van herkomst.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Productschap Tuinbouw in opdracht van afzetorganisaties. In een parallel onderzoek in Duitsland geeft 51 procent aan naar de herkomst te kijken. Circa 35 procent van de ruim tweeduizend ondervraagde Britse consumenten zegt niet naar de herkomst te kijken, in Duitsland is dat maar 17 procent. Duitsers zijn dus gevoeliger voor de herkomst van groente dan Britten, lijkt de conclusie van het onderzoek.

Het onderzoek was vooral gericht op tomatenvoorkeur. Britse consumenten lijken iets minder impulskopers dan Nederlandse of Duitse. Circa 62 procent van de Britse consumenten beslist thuis al om tomaten te gaan kopen. Van deze consumenten weet 47 procent ook thuis al welk type tomaat ze willen kopen. Wanneer het gewenste type tomaat niet voorradig blijkt, kiest 65 procent voor een ander type tomaat. Circa 20 procent koopt het gewenste type ergens anders en 14 procent besluit dan om geen tomaten te kopen.

De supermarkt is in Engeland met een aandeel van 86 procent verreweg het belangrijkste aankoopkanaal voor tomaten,  gevolgd door de groentewinkel (6 procent) en de markt (5 procent). In de beleving van de consument is het assortiment aan tomaten het grootst bij de markt, gevolgd door de supermarkt en tenslotte de groenteman. Het assortiment dient volgens de consumenten minimaal zeven tot negen soorten tomaat te bevatten.  Cherrytomaat, losse en trostomaten zijn de bekendste tomatentypes.

Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Jeroeb Verheul

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin