Het Landbouweconomisch Instituut (LEI) wil een omvangrijk en ambitieus project starten voor marktonderzoek.
Het Market Intelligence Tuinbouw (MIT) moet via het signaleren van trends in productie, afzet en consumptie leiden tot het beter benutten van kansen door bedrijven in de sector. Het Productschap Tuinbouw (PT) wil daar zijn bestaande marktonderzoek aan (tuinbouwstatistiek) toevoegen. Als dat voorstel wordt overgenomen, blijkt het marktonderzoek door het PT voor een belangrijk deel in stand, terwijl dat eerder zou worden afgestoten.
Het LEI heeft de plannen voor MIT ingediend bij de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmateriaal, die gelden beschikbaar heeft voor innovatie. In november volgen daarover besluiten.
Uit de plannen blijkt dat het PT voor voedingstuinbouw de exportcijfers groente en fruit blijft bewerken en consumptiecijfers aankoopt van Nederland en Duitsland. Die cijfers zijn ook belangrijk voor uitvoering van taken als crisismanagement. Het PT had veel profijt van de kennis van de Duitse markt tijdens de Ehec-crisis.