De meeste grotere Massey Fergusons zijn reeds voorzien van een update. Nu is het tijd voor de kleine 3-serie. De smalspoortrekkers kregen een schonere en sterkere motor en een nieuwe versnellingsbak, maar vooral de cabine is verbeterd. Zo is er een (bijna) vlakke vloer. Ook qua uiterlijk hoort de 3-serie weer bij de MF-familie.
15 verschillende trekkers zijn aanwezig tijdens de persconferentie in Orange (nabij Marseille) waar MF de nieuwe 3-serie laat zien die de 3700-serie gaat vervangen. Die grote verscheidenheid aan trekkers geeft een goed beeld van hoe omvangrijk deze zogenoemde ‘Speciality’-serie is.
Mogelijkheden
Zo zijn er 6 verschillende onderstellen leverbaar, waarvan de smalste slechts 1 meter breed is. Er is een keuze uit 2 uitrustingsniveaus en de leverbare vermogens lopen van 75 tot (nu) 120 pk. Dan zijn er nog modellen met en zonder cabine. En bijzonder: MF heeft alleen de modellen met méér dan 75 pk voorzien van een forse vernieuwing. Wie ‘sober’ wil en wil besparen, kan dus kiezen voor een 75 pk sterke smalspoor die alleen voorzien is van een schonere motor (Stage 5). In die trekkers zit bijvoorbeeld nog een ouderwetse transmissietunnel.
115 pk, 1,25 meter
In dit artikel ligt de focus op het model 3SP.115, waarbij SP staat voor ‘Specialized’. Deze 115 pk sterke trekker is 1,25 meter breed. In dit model voerde MF een hele reeks vernieuwingen door. Of eigenlijk: Carraro Agritalia vernieuwde. Deze Italiaanse fabrikant bouwt de trekkers namelijk voor MF en ook voor andere fabrikanten. Zo stelde Claas en John Deere onlangs eenzelfde update voor. Het grootste onderscheid tussen de merken zijn de merkeigen bedieningselementen en het uiterlijk.
Bijna vlakke vloer
In de cabine valt vooral op dat de vloer nu bijna vlak is. Een transmissietunnel tussen de benen is dus verleden tijd. Hiertoe heeft MF simpelweg de cabine verhoogd. Het resultaat is dat de vloer alleen nog zo’n 2,5 centimeter opbolt, maar dat stoort niet. Je kunt je voeten neerzetten waar je wilt. Bijkomend voordeel van de hoge zit is dat het zicht rondom verbeterd is. Ook is het dashboard vernieuwd. De behuizing is compacter, met een nieuw schermpje. Tussen twee analoge wijzers zit een lcd-schermpje. Die biedt wat meer mogelijkheden, zo kun je er aftakassnelheden laten zien of (olie)temperaturen, hydrauliekinstellingen en motortoerentalgeheugens.
Cabinefilter
MF kan nu ook af-fabriek een netjes geïntegreerd categorie 4-cabinefilter leveren. Hiervoor is het cabinedak voorzien van een klep die switcht tussen het gewone cabinefilter (links) en categorie 4-filter (rechts) voor spuitwerkzaamheden. De concurrentie kon al langer zo’n filter aanbieden, en MF ook, al ging het tot nog toe om after-marketoplossingen. Er is overigens meer zit- en hoofdruimte in de trekker, al blijft het een smalspoor. De accu is namelijk niet langer achter de stoel te vinden en ook de blower en condensor zitten niet meer voor in het dak gebouwd.
Nieuwe bak, niet traploos
De trekkers zijn nog niet leverbaar met een traploze transmissie. De fabrikant zegt er achter de schermen wel aan te werken, maar ook dat de introductie nog 2 à 3 jaar op zich laat wachten. Of het dan een Carraro- of Agco-transmissie wordt, wil MF nog niet kwijt. Echt haast zegt MF niet te hebben; vooralsnog zou de marktvraag namelijk (te) klein zijn, want 80% van alle smalspoortrekkers wordt nog verkocht met een handgeschakelde bak. Dat aandeel zou langzaam kleiner worden.
Voor nu is er wel een nieuwe versnellingsbak leverbaar, namelijk een met 3 groepen met elk 5 versnellingen, in plaats van 4. Die bak is ook uit te rusten met een elektro-hydraulische powershuttle en een powershifttrap en zo ontstaat er een 30/15-bak. Rechts naast het stuur is overigens een draaiknopje geplaatst om de agressiviteit waarmee de trekker van rijrichting wisselt aan te passen. Nieuw is ook dat de smalspoortrekkers leverbaar zijn met een rem-tot-neutraal-functie. Hierbij (ont)koppelt de trekker automatisch bij remmen tot stilstand, en kun je dus stoppen en wegrijden zonder gebruik van het koppelingspedaal. Handige functie, weten we van andere modellen, maar dit hebben we tijdens de proefrit niet kunnen proberen.
Externe accupolen
De hefinrichting is optioneel te krijgen met hydraulische stabilisatie en een hydraulische verstekfunctie. Ook is het hefvermogen verhoogd (3,1 ton). Opvallend is dat alle aansluitingen voor de hydrauliek schuin gemonteerd zijn; wijzend naar de uitstapzijde. Dat is praktisch bij het aankoppelen. Je kunt de trekkers trouwens nog krijgen met mechanische hefbediening en hydrauliekhendels (Essential-uitvoering), maar alles elektrisch kan ook (Efficient-uitvoering).
Motor
Dan nog over de motor: inmiddels moeten de smalspoortrekkers ook voldoen aan de Stage 5, en dat betekent voor MF naast gebruik van een dieseloxidatiekatalysator (DOC), uitlaatgasrecirculatie (EGR) en dieselpartikelfilter (DPF), dat er voortaan AdBlue moet worden getankt. Net achter het nieuwe fraaie grilletje plaatst MF een klein AdBlue-tankje hiervoor. De dieseltank is voortaan onder de cabine gebouwd, zodat er altijd een 100 liter grote dieseltank past, ongeacht of er een frontaftakas is. De accu, die voorheen achter de stoel zat, is hier nu onder verstopt. Een starthulp kan er evengoed bij; hiertoe zijn er externe accupolen aangebracht. Het geeft maar aan hoe complex het voor de fabrikant moet zijn om zó veel techniek, in zo’n compacte trekker te bouwen.
Technische gegevens
- Motor: 3,8 liter FPT-4-cilinder
- Vermogen: 120 pk bij 2.000 tpm, max. 466 Nm
- Emissietechniek: Stage 5 met DOC, DPF, EGR en SCR
- Transmissie standaard: 15/15, optie: 30/15
- Hydrauliek: 67 of 93 l/min
- Hefkracht Achter: 3.100 kilo, voor: 2.800 kilo
- Brutoprijs: 3SP.11: de Essential-uitvoering is er vanaf € 80.190, een Efficient-uitvoering vanaf € 97.520.