Doorgaan naar artikel

‘Crisisdenken als marketing’

Het heeft even geduurd, maar na enig uitstel, diep gepieker en weer uitstel heb ik de pen ter hand genomen voor mijn eerste blog. Welk onderwerp kies ik? Hoe maak ik er een boeiend geheel van? Er dreigde een heuse columncrisis.

Of neem ik nu het woordje crisis te makkelijk in de mond? Het lijkt het nieuwste modewoord. De hele dag worden we overladen met berichten over de ene na de andere crisis.

Rust en kalmte bewaren

Ik ben ervan overtuigd dat je onder alle omstandigheden het hoofd koel moet houden, nuchter moet kijken naar wat er echt aan de hand is en vooral geen overhaaste, ondoordachte beslissingen moet nemen. Rust en kalmte bewaren zijn wat mij betreft kernwoorden van goed ondernemerschap.

We hebben net een winter achter de rug waarin we dankbaar mogen zijn dat er gas uit de leiding bleef komen

Crises in de tuinbouw

Soms is dat een hele opgave als je ziet met wat voor crises we in onze sector te maken hebben. We hebben net een winter achter de rug waarin we dankbaar mogen zijn dat er gas uit de leiding bleef komen, waarin door alle stormen heen de ramen ternauwernood in hun roeden bleven zitten en dan is het teeltseizoen nog maar net begonnen. De plaagbestrijding wordt weer een flinke puzzel met de onverminderde druk die men blijft uitoefenen op de beschikbaarheid van goede (correctie)middelen. Een paar weken schraal, fel, zonnig weer en de biologie laat het afweten. Voor je het weet heb je een serieuze spintcrisis.

De gecreëerde stikstofcrisis wordt nu vooral gebruikt om van zoveel mogelijk veehouders af te komen, maar gaat op termijn ook gevolgen hebben voor de glastuinbouw

Ministeries maken er een potje van

Maar ook landelijk komt er veel op ons af. De energiecrisis heeft naar mijn idee niet zoveel met beschikbaarheid van energie te maken, maar meer met de verantwoordelijke ministeries, die er een potje van maken. Bewust of onbewust. De gecreëerde stikstofcrisis wordt nu vooral gebruikt om van zoveel mogelijk veehouders af te komen, maar gaat op termijn ook gevolgen hebben voor de glastuinbouw.

Goede marketing?

Misschien is het hele crisisdenken wel goede marketing. Crises krijgen aandacht in de media, vragen om daadkrachtig optreden, stevige woorden. Er worden soms complete ministeries voor opgetuigd. Misschien kunnen wij daar als sector nog wel wat van leren? Moeilijke vraagstukken? Maak er een crisis van! Succes gegarandeerd. Mijn columncrisis heb ik er ook mee opgelost.

Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Corné Stouten

is komkommerteler in Oosterland

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin