Doorgaan naar artikel

‘Eten is cultuur’

Is het u ook opgevallen in recente terugblikken op de jaren 70 en 80? De mensen, jongeren vooral, zijn dunner dan nu. Zo met een natte vinger durf ik 10 kilo wel aan. Feit is dat steeds meer mensen met overgewicht kampen. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO spreekt van een epidemie. Overgewicht leidt tot ernstige gezondheidsproblemen en is een belangrijke doodsoorzaak.

Gelukkig is het in de optiek van de organisatie nog omkeerbaar, maar dan moeten er wel snel maatregelen worden getroffen. Een suikertaks is er één van. Subsidies op gezonde voeding is een ander idee. En fabrikanten moeten in hun marketing van ongezonde producten aan banden gelegd worden. Het klinkt simpel, maar eenvoudig is dit allemaal niet. Eten is cultuur en dat verander je niet van vandaag op morgen. Mensen in lagere sociale milieus eten doorgaans ongezonder. Prijs speelt hier vaak een rol.

Met een lagere prijs worden groente en fruit goedkoper, op voorwaarde dat de winkeliers deze btw-verlaging ook in de prijs doorberekenen

Belerend vingertje werkt niet

GroentenFruit Huis zet nu vol in op het thema gezondheid. Groente en fruit staan immers synoniem voor vitaminen. De Gezondheidsraad adviseert dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit. Het belerende vingertje werkt niet. De nadruk ligt nu op de positieve boodschap. De campagne zet in op gedragsverandering, in de termen van directeur Janine Luten een ‘beweging’. Tja, dat laatste hoort letterlijk natuurlijk ook bij een gezond gewicht.

Btw-verlaging

Wat kan helpen, is een verlaging van de btw op groente en fruit. De kogel lijkt al zo’n beetje door de kerk; de discussie gaat nu nog om de definitie van ‘gezond’. Met een lagere prijs worden groente en fruit goedkoper, op voorwaarde dat de winkeliers deze btw-verlaging ook in de prijs doorberekenen.

Cultuurverandering vergt een lange adem

Subsidie op groente en fruit

Een Britse universiteit oppert zelfs om subsidie te verschaffen op groente en fruit. 9 procent subsidie zou tot 7 procent consumptiestijging leiden. Om de armere bevolkingsgroep extra te stimuleren, zou deze subsidie uit een progressieve inkomstenbelasting moeten komen. Dit rondpompen van geld is politiek kansloos en ook niet wenselijk.

De koers van GroentenFruit Huis is logisch, maar vergeet de lessen van eerdere (mislukte) campagnes niet. En alvast een disclaimer: cultuurverandering vergt een lange adem.

Bekijk meer

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin