Doorgaan naar artikel

Jumbo verduurzaamt snijverse producten

Samen met ketenpartners en telers van The Greenery, Hessing en Groentehof is Jumbo Supermarkten bezig met verdere verduurzaming van verse en snijverse producten.

In dit pilotproject hebben Hessing en Groentehof door nieuwe technieken het watergebruik bij het wassen van snijverse producten zoals sla en andijvie met 40 procent verminderd. Ook op het gebied van klimaat, gewasbescherming en residuen en verspilling worden in elke schakel van de groente- en fruitketen stappen gezet. 

In de pilot komen diverse thema’s aan bod en elke ketenpartij zet stappen. Telers richten zich vooral op gewasbescherming, klimaat en water. De handel stelt klimaat, water en verspilling centraal. De supermarkt concentreert zich op logistiek, verspilling en energieverbruik. De pilot richt zich zowel op de verse als de bewerkte keten richt. Waar mogelijk worden ook internationale delen van de keten betrokken.

“Dat deelname van Jumbo aan dit project een logische keuze is blijkt wel uit het feit dat één van de 7
zekerheden van Jumbo ‘Vers is ook écht vers’ is”, aldus Ton van den Hoek, category manager AGF bij Jumbo Supermarkten. “Bovendien zijn we als snelgroeiend familiebedrijf betrokken bij de wereld om ons heen en zetten we graag stappen op het gebied van duurzaam ondernemen.”

Ook het ministerie van EL&I en CBL nemen deel aan het project. Doel is te laten zien welke duurzaamheidsstappen in de producten zijn genomen en welke verdere stappen mogelijk zijn. Het project loopt in de periode 2011-2012. Het uiteindelijke doel is dat de consument in de supermarkt een scala aan producten kan kopen die in de gehele keten zo duurzaam mogelijk is voortgebracht.

Bron: CLM

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin