In de eerste helft van dit jaar is de verkoop in Nederland van duurzame groente, fruit en aardappelen gestegen met 12,5 procent.
Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel van het landbouweconomisch instituut LEI. Dat is bij lange na niet de snelste groei, maar toch is de groei bestendig van duurzame AGF, blijkt uit de halfjaarlijkse monitor. In totaal gaven consumenten in dat eerste half jaar 146 miljoen euro uit aan AGF-producten met een EKO-keurmerk, of Max Havelaar, of andere duurzame keurmerken als Milieukeur.
Opvallend is dat AGF niet meer de grootste versgroep is voor duurzaam voedsel. Door een groei van 79 procent bij duurzaam vlees is dat nu de grootste versgroep.
Uit de monitor valt verder op te maken dat de verkoop van duurzaam voedsel (dus alle productgroepen) voor tweederde (65 procent) via supermarkten verloopt. Dat was vorig jaar nog 60 procent. Voor 20 procent verloopt de verkoop via het buitenhuiskanaal.