Groentespeciaalzaken hebben plannen voor een keurmerk voor groente en fruit met extra voedingswaarde. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Hoofd Bedrijfschap voor de Detailhandel in samenwerking met koepel ADN van groentezaken en de koepel voor ambulante handel (CVH) uitvoerde.
Driekwart van de consumenten is voor zo’n soort keurmerk voor verse groente en fruit. Het onderzoek is niet uitgevoerd onder klanten van groentezaken, maar onder 1.100 consumenten.
Volgens het bedrijfschap is het daarmee representatief. Het keurmerk moet de garantie geven dat deze producten door een hogere voedingswaarde gezonder zijn dan gemiddeld.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de helft van de consumenten naar de groentespeciaalzaken zou gaan als het keurmerk daar exclusief gevoerd zou worden.
Het voornemen is om drie werkgroepen de plannen uit te laten werken, zegt ADN-directeur Mark Heemskerk. Zij moeten onderzoeken of er voldoende extra gezond product is om een winkel mee te vullen. ADN wil ook onderzoeken of daar een concept of formule omheen te bouwen is. In 2013 verwacht de koepel te besluiten over de plannen. Met het concept Thank You Nature heeft ADN al enige ervaring met een keurmerk voor gezonde producten. Volgens Heemskerk raakt het plan aan wetgeving over gezondheidsclaims. “Dat maakt het nog wel complex.”