Steeds meer supermarktketens in ondermeer Engeland hebben belangstelling voor de Belgische duurzame teelt onder de vlag Responsibly Fresh.
Daarin worden koplopers niet onderscheiden, maar het streven van de complete sector ingezet als verkoopargument. Dat zegt Phillippe Appeltans, directeur van de Belgische koepel voor veilingen VBT. Woensdag ontving het label een erkenning van het internationale voedselveiligheidsinitiatief GlobalGap. Dat is een vorm van erkenning, ook van supermarkten, stelt Appeltans. Belgische supermarkten hadden het label al erkend, maar ook internationale ketens hebben interesse getoond, stelt hij.
De prijs voor Goede Agrarische Praktijken (GAP) is een erkenning voor land- en tuinbouwers die zich duidelijk richten op innovatie en duurzame ontwikkeling. Responsibly Fresh doet dat door ontwikkeling van duurzaamheid op een breed vlak te stimuleren. Collectief wel te verstaan, want voorlopers zijn dat vaak maar tijdelijk. Appeltans: “Het heeft geen zin om uit te pakken met de boodschap ‘mijn bedrijf is duurzamer’. Ik kan als tomatenteler vandaag voorloper zijn met toepassing van restwarmte, maar morgen ingehaald worden door nieuwe techniek.”
Appeltans verwacht dat het Belgische kwaliteitslabel IKKB snel een duurzaamheidsparagraaf zal opnemen in het systeem. Voor GlobalGap en QS verwacht hij dat ook. “Bij het internationale congres woensdag in Madrid is daarvoor wel de kiem gelegd, denk ik.”