Doorgaan naar artikel

Inflatie, corona en oorlog veranderen groentemarkt

Op de internationale handelsbeurs FruitLogistica blijkt dat met name de oorlog veel trends in groente wijzigt.

Hoewel consumenten nog niet zo negatief zijn als bij de uitbraak van het corona, zullen uitgaven sterk onder druk komen. Dat verwacht onderzoeksbureau GfK. Over de eerste 2 maanden daalde bijvoorbeeld de supermarktomzet in Duitsland met 2 procent. Dat is een buitengewone ontwikkeling, stelde Ulrike Singer, directeur van GfK Deutschland op het Fresh Forum van de handelsbeurs FruitLogistica.

Ze wees op uitdagingen voor supermarkten. “Als we klanten vragen of ze liever kiezen voor regionale producten of biologisch, wordt toch vaker regionaal genoemd.”

Meer lokaal kopen

Ook Maria Wieloch, verantwoordelijk voor de categorie groente en fruit bij de Zweedse supermarktketen ICA, verwacht dat de consument vaker kiest voor regionale producten. Het blijkt ook uit recent Zweeds onderzoek onder 2.000 consumenten. “We zien dat gezondheid nog steeds belangrijk is, maar de consument heeft klimaat weer op de agenda gezet, boven gezondheid. Een groot aantal klanten geeft aan dat ze minder biologisch koopt vanwege de hoge prijzen en inflatie. Ze zijn meer gericht op het kopen van Zweeds en lokaal product.”

Trends versnellen

Wieloch wees erop dat trends versnellen door de oorlog en kostenstijgingen. Een voorbeeld is de keuze om plastic verpakkingen sneller te vervangen voor goedkopere verpakkingen door de hogere prijzen voor deze plastic verpakkingen.” Ook de trend naar het vervangen van vlees door groente en fruit is afgenomen. Minder mensen noemen zich nu flexitariër.

Ook kansen

Wieloch wees erop dat de groente- en fruitmarkt er nog altijd beter voorstaat dan die voor vlees en zuivel. Groente en fruit hebben daardoor kansen. Een maaltijd kan voor prijsgevoelige klanten goedkoper gemaakt worden door meer groente en fruit toe te voegen. Denk aan wortels door een maaltijdlasagne. Ze riep de sector op samen te werken om hier ideeën voor uit te werken en zo de consumptie van groente en fruit te verhogen.

Er zit nog een voordeel aan de huidige crisis. Ben Horsbrugh, van voedselveiligheidsplatform GlobalGAP, gelooft dat supermarkten de komende 12 maanden meer zullen investeren in het optuigen van vaste ketens met leveranciers om zo zekerheid op levering te vergroten.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin