Glastuinbouw Nederland werkt plannen uit voor een imagocampagne. Het tuinbouwimago mag niet verslechteren zoals in de dierhouderij.
Door de gascrisis ligt het gasverbruik in de glastuinbouw onder een vergrootglas. In de Tweede Kamer werd in een debat recent telen in verwarmde kassen vergeleken met een skihal in Dubai. Het is een gepolariseerd beeld van de werkelijk, vindt Adri Bom-Lemstra, voorzitter van Glastuinbouw Nederland. De feiten zijn dat de sector koploper is in verduurzaming, één van de belangrijkste economische sectoren in Nederland vormt en leverancier is van gezondheid en geluksmomenten (als het om bloemen en planten gaat).
De publieke website wordt net voor de start van de Floriade gelanceerd en draait vooral om free publicity, niet om bijvoorbeeld reclamespotjes. Bom-Lemstra: “We hebben geen miljoenen op de plank liggen om zendtijd in te kopen of dit jaren vol te houden.”
Laagdrempelige informatie
Bij de start wordt een publieke laag toegevoegd aan de website van Glastuinbouw Nederland. De laagdrempelige informatie moet de samenleving op een aantrekkelijke manier uitleggen wat de glastuinbouw doet. Met andere tuinbouworganisaties wordt de informatie ook afgestemd. “Zodat we allemaal dezelfde cijfers hanteren.”
Een mogelijke voorbeeldsector is zuivel, waar een sectorcampagne al jaren draait. Tegelijk noemt Bom-Lemstra de dierhouderij als schrikbeeld van een imagoverslechtering. Ze onderstreept dat de glastuinbouw er beter voorstaat op imagogebied. “We moeten voorkomen dat dit ook gebeurt in onze sector. We gaan onze leden helpen hoe zij de dialoog kunnen aangaan met de omgeving om hun verhaal van verduurzaming en hun meerwaarde voor de samenleving te vertellen, en hoe we een belangrijke rol spelen in het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Ik neem het mezelf kwalijk dat dit nog onvoldoende gebeurt.”
Eenheid brengen in verhaal
Bom-Lemstra trekt langs veel organisaties om de collectieve boodschap af te stemmen. In die ondoorzichtige keten met veel organisaties heeft ze het gevoel dat de brancheorganisaties nog veel met hun eigen verhaal bezig zijn en overtuigd moeten worden van één sectorverhaal.
Een onderdeel hiervan is ook tegenstanders opzoeken. “We hebben met milieuclub Pesticides Action Network (PAN) gesproken. Zij willen dat het gebruik van middelen wordt verminderd door te stellen dat er te veel gifresten in groenten en fruit zitten. Dat is op zich ook ons doel, maar geef ons wel een realistisch tijdpad en voorkom dat door die angst het eten van groenten en fruit achterblijft.”
Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/