Groente staat bovenaan in de ranglijst populaire productcategorieën; consumenten grijpen het vaakst naar de biologische variant.
Dat is te lezen in een onderzoek naar biologisch onder 500 consumenten in opdracht van ketenorganisatie Bionext. 34% geeft de voorkeur aan biologische groente. Op nummer 2 staat vlees (32%) en op nummer 3 fruit (31%). Bij brood scoort biologisch maar 12%.
Prijsverschil nog steeds knelpunt
De belangrijkste reden om die biologische groente of andere biologische producten niet te kopen, is en blijft het prijsverschil met gangbaar. Van de Nederlandse consumenten is 45% bereid een meerprijs van 10% te betalen voor biologisch eten. Bij een meerprijs van 20% daalt die bereidheid om voor biologisch te kiezen naar 35% van de consumenten.
Dat is overigens nog duidelijk meer dan het kwart van de consumenten dat zegt altijd (6%) of regelmatig biologisch (20%) te kopen. Oververtegenwoordigd in die groep zijn hoger opgeleide Nederlanders, jongere consumenten (tot 35 jaar) en gezinnen.
Biologisch als natuurlijker
‘Natuurlijk’ is een belangrijk positief aankoopargument. Dat biologisch vrij is van chemische middelen en kunstmest staat voor 43% van de ondervraagden op de eerste plaats als reden om biologisch product te kopen. Op de tweede plaats staat dierenwelzijn (27%) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).
Kennis over biologisch neemt af
Het EU-logo voor biologische producten wordt door consumenten verward met logo’s voor plantaardig, vegetarisch of vegan product. Het is een van de aanwijzingen dat de kracht en bekendheid van biologisch als keurmerk lijkt af te nemen. Meer dan de helft van de consumenten (56%) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten.