De consumptie van witlof is in België in de afgelopen twintig jaar met een kwart gedaald. Voor veiling BelOrta reden om een marketingcampagne op touw te zetten.
Vooral jongeren onder de 40 jaar laten witlof steeds vaker links liggen, zo blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau GfK Belgium in opdracht van VLAM. De gemiddelde Belg koopt vandaag de dag per jaar nog krap 3 kilo witlof, terwijl dat 20 jaar geleden ruim 4 kilo was. Bovendien zet de daling in witlofconsumptie elk jaar door en lijkt er geen kentering in zicht als je naar het profiel van de witlofkoper kijkt, meldt vilt.be.
Campagne BelOrta
De bevindingen van GfK Belgium waren aanleiding voor groente- en fruitcoöperatie BelOrta om de marketinghandschoen op te pakken. Voor BelOrta, dat ruim de helft van alle verkochte witlof in België voor haar rekening neemt, blijft het een belangrijk (export)product. In 2020 werd bijna 17.000 ton Belgische witlof geëxporteerd, met als top-5-landen Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië en Nederland.
Oudere consument
Vooral bij jongere mensen staat geen witlof op het menu. Dat geldt zowel voor alleenstaanden als voor gezinnen met kinderen. Ouderen eten juist wel witlof, daar staat de groente in de top tien van meest gekochte groenten. Gepensioneerden zijn de grootste fans. Dat verklaart ook de vrij klassieke gerechten met witlof. Zo combineren de Belgen de groente vooral met aardappelen, eieren, gekookte ham, kalkoen, varkensgebraad of varkenshaasje en gegratineerd met kaas. Ook niet zo verrassend: witlof wordt het vaakst in de winter en in het weekend gegeten.