Doorgaan naar artikel

‘Nutri-Score nu ook in Nederland’

Dit jaar wordt de Nutri-Score officieel in Nederland ingevoerd. Albert Heijn kondigde dit aan in paginagrote advertenties.

De Nutri-Score is een onafhankelijke ‘science based’ gezondheidsscore voor voedselproducten, gebaseerd op de nutriëntensamenstelling. Alleen verwerkte producten, met een nutriëntendeclaratie (vaak in kleine lettertjes op de achterzijde), krijgen een Nutri-Score.

Hierbij wordt gerekend met het aandeel ‘slechte ingrediënten’ (verzadigd vet, zout, suiker, calorieën) en het aandeel ‘goede ingrediënten’ (groenten, fruit, peulvruchten, noten). Dit wordt omgezet in een score van A (groen = gezond) via B, C en D naar E (rood = ongezond). De score, duidelijk zichtbaar op de voorzijde van de verpakking, maakt het makkelijker om de gezonde keuze te maken, zonder beïnvloeding door eventuele misleidende teksten van de fabrikant.

Lees ook: AH: groente hoogste Nutri-Score, zeegroente niet

Zonder verplichting lange weg te gaan

Voor fabrikanten is deelname vooralsnog niet verplicht en de vraag is dus hoe snel en gemakkelijk zij dit systeem zullen omarmen. Als je iets gezonds levert met een ‘groene A’ zul je het graag breed etaleren. In al die gevallen dat de score van je product meer rood (D of E) is, doe je dat liever niet natuurlijk. In België, waar de Nutri-Score een jaar geleden is ingevoerd, heeft nu zo’n 10% van de producten een score-aanduiding.

Het blijken vooral de eigen merken van de supermarktketens te zijn; de A-merken zijn vrijwel nog niet vertegenwoordigd. Het is opvallend dat het grootste deel van de gelabelde producten de score A of B heeft (gezond); veel minder producten heeft score D of E (ongezond). Dit geeft aan dat er, zonder algehele verplichting, nog een lange weg te gaan is.

Trekt de consument zich er veel van aan?

De vraag is ook of de consument zich er veel van aantrekt. In een Belgische studie werden snackrepen met verschillende Nutri-Score (A, B of C), zowel met als zonder de score-aanduiding aangeboden. Er werd hier echter geen verschil in koopgedrag waargenomen.

Een vergelijkbaar onderzoek in een Nederlandse supermarktsituatie gaf wel positieve resultaten. Consumenten konden kiezen tussen verschillende ontbijtgranen (met Nutri-Score A, B, C of D). Hier bleek dat consumenten door de Nutri-Score vaker voor de gezondste variant kozen. Gezondere producten zijn vaak ook duurder en dit maakt gezond kiezen weer een stuk lastiger. Stimulatie van de gezonde keuze vereist waarschijnlijk ook een aangepast prijsbeleid.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Ernst Woltering

Hoogleraar product fysiologie Wageningen Universiteit

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin