BelOrta en de Belgische Fruitveiling werken aan een integratie tot marktleider in Conference en clubrassen.
Als BelOrta en de Belgische Fruitveiling (BFV) hun aanbod bundelen, komt dat neer op een productie van 200 miljoen kilo peren en zeker 12 clubrassen. Omdat het hoofdareaal Conference is, zou dat betekenen dat de combinatie marktleider Conference wordt in Europa. Dat beaamt BelOrta.
Eén verkoopbureau minder
Beide veilingen werken al samen in veilen, maar hebben eigen verkoopkanalen buiten de klok. Een samenwerking zou daardoor tot een bundeling van die afzet moeten leiden. Volgens Phillippe Appeltans, directeur van BelOrta, wordt stap voor stap gewerkt aan integratie. Of dat de vorm krijgt van een fusie, of misschien een associatie van producentenorganisaties, is niet duidelijk. Omdat niet direct een fusie wordt aangekondigd, is ook naar andere juridische constructies gekeken. Appeltans: “Ik ben geen jurist, maar er zijn instrumenten in beeld hoe we dat ook mededingingstechnisch gestalte kunnen geven.”
Portefeuille van clubrassen
BelOrta heeft in de Limburgse fruitregio via een fusie met Borgloon en deelname van telers van oud-veiling Haspengouw al een behoorlijke positie opgebouwd. Met BFV zou die Limburgse fruitregio in vrijwel één hand komen.
BelOrta werkt ook samen met FruitMasters in Nederland, via de internationale coöperatie voor nieuwe rassen voor appel en peren EFC. Met deze EFC-clubrassen, eigen clubrassen en clubrassen van BFV zou een samengaan betekenen dat ze twaalf clubrassen voor hardfruit in portfeuille hebben. Het gaat dan onder meer om Belgica, Sweet Sensation, Joly Red, Morgana, Kanzi, Greenstar, SunSpark, Migo, Fred, Red Angel en Red Conference. Daarmee evenaart de combinatie grote Italiaanse afzetpartijen als VOG die ook veel clubrassen uitzetten.
Veilen blijft hoofdzaak
Het veilen blijft voor beide partijen een belangrijk afzetkanaal. Nu veilen de twee afzetorganisaties gezamenlijk, maar bepalen ze zelf het volume. Als hier meer afstemming in komt, kan dat de dagmarkt voor Conference en Jonagold bestendigen. Appeltans wil nog niet te veel vooruit kijken. “Wij hebben een verkoopsysteem voor ieder wat wils, met klok, waarop ook voorverkoop mogelijk is. Dat blijft ook in de huidige opzet een belangrijk gegeven, naast pools en bemiddeling.”
Marktaandeel meer dan 60%
Samen hebben de partijen 9.000 hectare hardfruit, dat is 60% van het Belgische hardfruitaanbod. Voor zoete kersen komt het areaal gezamenlijk op 600 hectare, dat is 60 tot 70 procent van het aanbod in België. Voor houtig kleinfruit had BelOrta al een marktaandeel van 80%. Appeltans: “Dat zal beperkt toenemen.”
Een integratie kwam nadrukkelijker in beeld door de enorme uitdagingen op de fruitmarkt, met hogere kosten, strengere eisen aan duurzaamheid en straffere concurrentie.